ازن درمانی

ازن درمانیگاز ازن خواص ضد التهابی دارد. در این روش درمانی از این خاصیت استفاده می ­شود و گاز ازن تولید شده از دستگاه با سوزن استریل به مناطقی که التهاب دارند از قبیل مفاصل دردناک، تزریق می گردد. این گاز ناپایدار است و در محل تزریق اکسیژن رسانی و روند ترمیم بافت را بهبود می­ بخشد. عوامل التهابی در محل را  سرکوب می­ کند و در نتیجه درد را کاهش می­ دهد.

در جنگ جهانی اول از این گاز در ضدعفونی کردن زخم­ ها استفاده می ­شد اما بتدریج کاربرد درمانی آن وسیع تر شد. شناخته شده ­ترین آن در ضد عفونی کردن آب و مواد غذایی است. سایر موارد کاربرد آن در درمان دردهای مزمن مفصلی ناشی از آرتروز مفاصل است. تزریق داخل مفصلی ازن می ­تواند به عنوان یک روش درمانی مؤثر غیر جراحی، با طول اثر حداقل ۳-۶ ماه در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو در موارد خفیف تا متوسط استفاده شود. در درمان کمردرد تزریقات منظم ازن می­ تواند درد و التهاب را کاهش دهد. سایر موارد کاربرد آن شامل دردهای عضلانی و گرفتگی ­های بعد از ورزش یا کار سنگین، درد فاشیای کف پا (اصطلاح معمول خار پاشنه) و … است.

استفاده صحیح از این روش درمانی عارضه ­ای ندارد. تنفس این گاز بخصوص در افراد حساس، باعث سوزش چشم­ ها و تحریک تنفسی می­شود.

هرچند که شواهد علمی برای این روش درمانی به اندازه جراحی یا برنامه ورزش درمانی قوی نیست اما برای افرادی که مصرف خوراکی یا تزریق داروها را دوست ندارند، این روش درمان طبیعی انتخابی مناسب است. البته دوز استفاده شده، تعداد مناسب تزریق، فواصل منظم دریافت آن و درمان­ های همزمان از قبیل ورزش درمانی تخصصی در پاسخ به درمان بسیار اهمیت دارد.

:References

.Short term therapeutic effects of ozone in the management of pain in knee osteoarthritis: A Meta-analysis, 2019

An investigation into the efficacy of intra-articular ozone (O2–O3) injection in patients with knee osteoarthritis: a systematic review and meta-analysis, 2018