اصول تغذیه ورزشکاران

اصول تغذیه ورزشکاران

اصول تغذیه ورزشکاران

۱)    آیا می­دانید شاخص گلایسمیک مواد غذایی چیست و چه کاربردی در تغذیه ورزشکاران دارد؟ شاخص گلایسمیک، سرعت افزایش قند خون بعد از مصرف مقادیر مشخصی از کربوهیدرات­های مختلف را نشان می­دهد. هرچه شاخص گلایسمیک یک ماده غذایی بالاتر باشد جذب آن از دستگاه گوارش سریع­تر بوده، در نتیجه قند خون را سریع­تر بالا می­برد و هرچه شاخص گلایسمیک یک کربوهیدرات پایین­تر باشد، دیرتر از دستگاه گوارش جذب شده، به طور آهسته­ تری قند خون را بالا می­برد. نمونه­ هایی از مواد غذایی با شاخص گلایسمیک بالا: قند، نان سفید، برنج سفید، سیب ­زمینی، هندوانه و خرما. نمونه­ هایی از مواد غذایی با شاخص گلایسمیک متوسط: نان باگت، ماکارونی، آناناس و گرمک. نمونه­ هایی از مواد غذایی با شاخص گلایسمیک پایین: نان سبوس­دار، حبوبات، شیر، سیب، گلابی و موز. در صورتی­که تمرینات ورزشی انجام می­دهید بهتر است حین تمرین و بعد از تمرین کربوهیدرات­های با شاخص گلایسمیک بالاتر مصرف نمایید تا سریع­تر جذب شده، قند مورد نیاز عضلات را فراهم نمایند.

قبل از شروع با ما مشورت کنید: تماس با ما