اگر روزه نمی گیرید، بخوانید!

روزه داریبسیاری از افراد به دلیل بیماری یا هر علت دیگری امکان روزه گرفتن ندارند اما در محیط خارج از منزل امکان مصرف مواد غذایی در طی ماه رمضان به راحتی مقدور نیست، به عنوان مثال افرادی که از صبح تا بعد از ظهر در اداره هستند. بخصوص اگر عادت به مصرف مکرر چای و قهوه داشته باشید، سردرد همراه با علایم گرسنگی بیشتر آزارتان خواهد داد. بسیاری از افراد را می بینیم که علی رغم اینکه روزه نیستند، الگوی غذایی خود را تغییر می دهند و تقریباً مشابه روزه داران بیشتر ساعات روز را ناشتا می مانند.

خطرات عمده ای که باید مراقب آن باشید شامل کم آبی بدن و عدم دریافت کالری کافی در طی روز است. توصیه های زیر به شما کمک می کند این ایام را سالم تر سپری کنید.

قبل از خروج از منزل آب و مایعات کافی مصرف کنید. در صورت امکان یک قمقمه کوچک آب، چای یا قهوه سرد در کوله یا کیف به همراه داشته باشید و بتدریج در طی روز مصرف کنید.

مواد غذایی با حجم کم و کالری بالاتر با خود داشته باشید، از قبیل میوه های خشک، آجیل یا شکلات های انرژی زای ورزشی که حاوی کافیین، کربوهیدرات و پروتیین هستند. سعی کنید موادی همراه داشته باشید که علاوه بر کربوهیدرات، حاوی پروتیین نیز باشند، مثل شیر، زیرا عدم دریافت پروتیین در طول روز سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد و خطر از دست دادن بافت عضلانی را ایجاد می کند.

از طرفی عدم دریافت کربوهیدرات به مقدار کافی باعث تولید کتون در خون می شود، در نتیجه علی رغم اینکه اشتها ندارید، دچار سردرد و سایر عوارض کمبود انرژی می شوید. چربی ها مثل آجیل را فراموش نکنید که کالری بالا و احساس سیری بیشتری ایجاد می کنند.

اگر در طول روز الگوی غذایی معمول داشته اید، نیازی نیست در مصرف مواد غذایی پرکالری و پرمصرف این ایام از قبیل زولبیا و بامیه، حلوا و … زیاده روی کنید.  هر چند که این نوع خوراکی ها را به دلیل چربی مضر بالا حتی به روزه داران هم توصیه نمی کنیم.