این اعداد برای سلامتی مهم هستند!

اعداد مهم سلامتیلازم نیست هر روز روی ترازو بروید تا خیالتان راحت شود که سالم هستید. شاخص های سلامتی زیر را در خود چک کنید:

۱) شاخص توده بدنی: وزن خود را بر حسب کیلوگرم تقسیم بر قد بر حسب متر به توان ۲ کنید. بهتر است شاخص توده بدنی شما مساوی یا بالاتر از ۱۸.۵ و کمتر از ۲۵ باشد.

۲)  دور کمر: صرفنظر از وزن بدن، دور کمر بالاتر از ۱۰۲ سانتی متر در مردان و بالاتر از ۸۸ در زنان ارتباط مستقیم با بیماری های قلبی دارد.

۳) فشارخون: فشارخون بالاتر از ۱۲۰ بر روی ۸۰ میلی متر جیوه نیاز به مشاوره پزشک دارد، حتی اگر علامت دیگری نداشته باشید.

۴) قند خون: قند ناشتای شما باید کمتر از ۱۰۰ باشد. قند ۲ ساعت بعد از غذا نیز کمتر از ۱۴۰ قابل قبول است.

۵) چربی خون: در افراد بدون بیماری زمینه ای، کلسترول کمتر از ۲۰۰ و تری گلیسیرید کمتر از ۱۵۰  توصیه می شود. همچنین چربی خون مفید (HDL) بالاتر از ۶۰ یک امتیاز مثبت برای پیشگیری از بیماری های قلبی است.

۶) ورزش: ۵ روز در هفته حداقل به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت مناسب طوری که ضربان قلب بالا برود، ضامن سلامتی شماست.

۷) زمان نشستن: اگر در طول روز مدتی طولانی در وضعیت نشسته و بی تحرک هستید به زودی خبرهای بدی برایتان داریم چون سوخت و ساز بدن شما رو به کاهش است. هر ۳۰ دقیقه از جای خود بلند شوید، کمی راه بروید یا حرکات کششی انجام دهید.

۸) تعداد گام: یک گام شمار تهیه کنید و با کنترل روزانه فعالیت خود، سلامتی تان را بیمه کنید. گام های روزانه خود را به صورت تدریجی تا ۷۵۰۰ و بالاتر برسانید.

۹) ساعات خواب: ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه برای ترمیم بافت ها و بازیابی مجدد فعالیت های مغزی لازم است. اگر فعالیت ورزشی دارید نیاز شما به خواب افزایش می یابد.

۱۰) اسکرین تایم: زمان کار با کامپیوتر، موبایل و… را به کمتر از ۲ ساعت در شبانه روز برسانید.

۱۱) مصرف مایعات: ۸ تا ۱۰ لیوان آب در طول روز مصرف کنید. نیاز بدن در آب و هوای گرم ممکن است بیشتر باشد. اگر ورزش می کنید نیاز شما به مایعات افزایش می یابد.

۱۲) مصرف فیبر، میوه و سبزی: در بالغین روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه توصیه می شود که هر واحد آن معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط مثل سیب یا نیم عدد میوه­ بزرگ مثل گلابی است. همچنین مصرف ۳ تا ۵ واحد سبزی نیز در روز توصیه می شود که هر واحد آن معادل یک لیوان سبزیجات خام یا نیم لیوان سبزیجات پخته است.