این غذاها را با هم نخورید

b755a08b6c209b3e087abefd69ef6024بعضی خوراکی‌ها هستند که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند لذت خوردنشان چند برابر می‌شود مثل خوردن چیپس با ماست موسیر یا ریحان همراه کباب. بعضی ترکیب‌های غذایی هم هستند که ارزش غذایی‌شان در کنار هم چند برابر می شود مثل بروکلی با گوجه‌فرنگی یا سویا با ماهی سالمون، ولی باید از خیر خوردن بعضی خوراکی‌ها در کنار هم گذشت چون نه تنها باعث نفخ می‌شوند، بلکه قند خون را هم بالا می‌برند و باعث کاهش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شوند. در ادامه می‌توانید با چهار نمونه از این ترکیبات آشنا شوید.

شیر + چای

چای سیاه سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌‌ها (antioxidant) یا ترکیبات ضدسرطان است که التهاب ناشی از خیلی از بیماری‌های مزمن در بدن از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت را کاهش می‌دهد، اما اضافه کردن تنها چند قطره شیر به چای (شیر گاو یا شیر سویا) این تاثیر را خیلی سریع از بین می برد. پروتئین شیر به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای می‌چسبد و اجازه نمی‌دهد که جذب بدن شود. پس اگر می‌خواهید با خوردن چای خود را در برابر رادیکال‌های آزاد و ترکیبات سرطان‌زا بیمه کنید، چای را بدون شیر بنوشید. نکته مهم دیگر این است که ترکیب کردن چای با شیر نه فقط از خواص چای می کاهد، بلکه مانع جذب کلسیم شیر هم می‌شود. پس اگر می‌خواهید طعم چای را عوض کنید، شاید بد نباشد یکی، دو قطره ‌آب لیمو به آن اضافه کنید که اتفاقا خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش را نیز بالا می برد.

 نان سفید + مربا

مربا جزء جدایی‌نشدنی سفره صبحانه ایرانی است، اما اگر نمی‌خواهید به‌طور کامل از خوردن آن محروم شوید، حداقل مربا را با نان‌های سفید مثل نان لواش یا نان باگت نخورید. هم نان سفید و هم مربا مملو از قندهای ساده هستند که بیشترین و بدترین تاثیر را بر قند خون دارند. وقتی این دو را با هم مخلوط می‌کنید (درست مثل وقتی که سیب‌زمینی سرخ‌ کرده را با نوشابه نوش جان می‌کنید) فاجعه درست می‌شود! چنین ترکیبی قند خون را به سرعت بالا می‌برد و بدن باید به سختی تلاش کند تا با آزاد کردن مقادیر بالای انسولین از پانکراس (pancreas) یا لوزالمعده، قند را پایین بیاورد. وقتی انسولین با این حجم وارد خون شود، قند دوباره پایین می‌آید و علایمی نظیر اختلالات خلق و خو، تحریک‌پذیری و خستگی را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه باز هم سراغ قند ساده می روید تا بدن‌تان را شارژ کنید و این سیکل معیوب تا شب ادامه دارد! در بلندمدت این عادت باعث به وجود آمدن حالتی به نام مقاومت به انسولین در بدن می‌شود، در نتیجه قند خون به مرور بالا می‌رود و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو افزایش پیدا می‌کند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند اگر نمی‌توانید از خیر  خوردن مربا به‌خصوص در وعده صبحانه بگذرید، حداقل آن را با نان‌های سبوس‌دار میل کنید تا هضم و جذبش طولانی‌تر شود و به آرامی قند خون را بالا ببرد.

سالاد + سس‌های بدون چربی

وقتی سالادتان را با سس‌ها یا چاشنی‌های مطلقا بدون چربی میل می‌کنید، درست مثل این است که در مسیر جذب مواد مغذی یک تابلو ورود ممنوع گذاشته باشید! یکی از مقالات منتشر شده در American Journal of Clinical Nutrition نشان داد که کارتنوئیدها (رنگدانه‌هایی که در میوه‌ها و سبزیجات زرد، قرمز و نارنجی وجود دارد) برای جذب در بدن نیاز به چربی دارند. اهمیت این رنگدانه‌ها در این است که مانع سرطان، تخریب سلولی و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند. البته وقتی توصیه می شود که سالاد را با چربی مصرف کنید، منظورمان این نیست که دو، سه قاشق پر سس مایونز بریزید و دلی از عزا درآورید، بلکه چند قطره روغن زیتون یا هسته انگور کفایت می‌کند.

عدس + سرکه

سرکه حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام «تانن(tannin)»  است. وقتی تانن با خوراکی‌هایی که منشا گیاهی دارند و منبع آهن محسوب می‌شوند از جمله سویا، عدس و…  مخلوط شود، جلوی جذب آهن را می‌گیرد. این مساله به خصوص برای کسانی اهمیت دارد که گیاه‌خوار یا خام گیاه‌خوار هستند و دریافت آهن در رژیم غذایی‌شان پایین است و بیشتر آهنی هم که دریافت می‌کنند از نوع «غیر هم» است که قابلیت جذب چندانی ندارد. پس اگر با تانن مخلوط شود، احتمال جذب شدنش به شدت پایین می‌آید.

منبع: همشهری تندرستی/مستانه تابش