با سابقه زانو درد سراغ اسپینینگ نروید

spinning-classesورزش اسپینینگ یا دوچرخه سواری در باشگاه رتبه بالایی در کالری سوزی دارد، بخصوص اگر  قدرت عضلات اندام تحتانی فرد خوب باشد و بتواند بخوبی رکاب بزند.

دکتر زهرا علیزاده، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به استقبال از ورزش اسپینینگ به عنوان یکی از ورزش‌های لاغری در باشگاه‌ها گفت: «هرچند که مدتهاست استفاده از دوچرخه ثابت در باشگاه ها یا منازل با هدف چربی سوزی و کاهش وزن رایج است، نوعی از دوچرخه باشگاهی با برنامه ورزشی خاص اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده است که اسپینینگ نام دارد.»

وی ادامه داد: «این برنامه ورزشی مشابه شرایط دوچرخه سواری خارج از سالن است و شرایطی مشابه سربالایی و یا سطح صاف را تقلید می کند.»

وی در خصوص نقش اسپینینگ در چربی سوزی نیز گفت: «اگر قرار باشد اسپینینگ در دسته ورزش های هوازی طبقه بندی شود، رتبه بالایی در کالری سوزی می گیرد بخصوص اگر  قدرت عضلات اندام تحتانی فرد خوب باشد و بتواند بخوبی رکاب بزند.»

این استاد دانشگاه با اشاره به امکان آسیب در ورزش اسپینینگ، افزود: «این ورزش شامل رکاب زدن در سرعت های متفاوت در حالت نشسته و ایستاده است. شدت ورزش قابل تنظیم است اما افراد مبتدی یا افراد مبتلا به درد زانو یا سایر مفاصل ممکن است در این ورزش دچار آسیب یا درد شوند به همین خاطر توصیه می شود که حتما قبل از شروع این ورزش با متخصص در این زمینه مشورت کنند. البته تنظیم صحیح ارتفاع دوچرخه در جلوگیری از عوارض اهمیت دارد. وقتی که روی زین دوچرخه بنشینید و پا در رکاب قرار بگیرد، باید زانو مختصری خم باشد و کاملا صاف و کشیده قرار نگیرد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که روش صحیح اسپینیگ چگونه است، توضیح داد: «در شروع اسپینینگ سرعت رکاب زدن متوسط، مقاومت کم و حالت نشسته را انتخاب کنند. لازم نیست در افزایش سرعت یا مقاومت وسیله عجله کنند. در صورت ایجاد درد بعد از ورزش بخصوص در مفاصل زانو و کمر این ورزش برای مناسب نیست.»

منبع: سلامانه