بخور و نخورهای کمر درد

getty_rf_photo_of_man_holding_lower_backتغذیه و کمردرد کمردرد دارید؟ آیا با پزشک معالج خود در مورد درمان مناسب کمردردتان مشورت کرده اید؟ برخی از انواع کمردرد خطرناک هستند و باید بررسی های جدی تری در مورد عامل ایجاد کننده آن انجام شود. در اینجا چند توصیه ساده برای کنترل بهتر کمردرد ذکر شده است.

یکی از مهمترین عوامل کمردرد اضافه وزن و چاقی است. با کنترل وزن درد کمر نیز کاهش می یابد، بخصوص انواعی که در نتیجه بیرون زدگی دیسک بین مهره هاست. پس اگر اضافه وزن دارید از همین حالا برنامه ریزی مناسبی را برای کاهش وزن خود آغاز کنید. لازم نیست برای بهره مندی از فواید کاهش وزن به وزن ایده آل خود برسید، بلکه کافی است ۵ تا ۱۰ درصد از وزن فعلی خود را کاهش دهید تا متوجه کاهش چشمگیر درد کمر یا سایر مفاصل خود شوید. به عنوان مثال اگر وزن شما ۱۰۰ کیلوگرم باشد کافی است ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن خود را در طی ۳ تا ۶ ماه کم کنید. کار چندان مشکلی به نظر نمی رسد، پس از همین حالا تصمیم خود را بگیرید.

عامل دیگری که اخیرا دیده شده است با دردکمر در ارتباط است، کمبود ویتامین دی است. این ویتامین به ویتامین نور خورشید نیز معروف است. از آنجا که ساخت این ویتامین در پوست نیاز به تماس مستقیم با نور آفتاب دارد، بسیاری از افراد بخصوص در کشور ما دچار کمبود این ویتامین هستند. نور خورشید باید مستقیم و بدون واسطه شیشه، ضد آفتاب یا لباس با بدن تماس داشته باشد تا ساخت این ویتامین امکان پذیر شود. آلودگی هوا هم در کاهش ساخت این ویتامین دخیل است. افرادی که در معرض تابش نور آفتاب با شرایط فوق نیستند، بهتر است مکمل ویتامین دی دریافت کنند اما قبل از شروع این مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

سایر ویتامینها از قبیل ویتامین B، C و E نیز در درمان دردکمر موثرند و می توانند مقدار داروهای مصرفی ضد کمردرد را کاهش دهند. علاوه بر این کمبود برخی از این ویتامینها خود می توانند علایم مشابه درگیری دیسک بین مهره ای مثل بی حسی و سوزن سوزن شدن ایجاد کنند. ویتامینهای گروه B در مواد غذایی مختلفی از جمله نان و غلات سبوس دار مثل نان کامل وجود دارند. توجه داشته باشید که ویتامین B12 در منابع غذایی حیوانی وجود دارد و کمبود آن در گیاه خواران شایع است. ویتامین C در میوه ها و سبزیجات موجود است و ویتامین E در روغنهای گیاهی مثل آفتاب گردان و کانولا وجود دارد.