بخور و نخورها در کم کاری تیرویید

کم کاری تیروئیدهورمون تیرویید متابولیسم بدن شما را کنترل می کند و در هیپوتیروییدی یا کم کاری تیرویید این هورمون به مقدار کافی ترشح نمی شود. در کمبود آن احساس خستگی و بی حالی، ریزش مو و افزایش وزن دیده می شود.

خوراکی های مضر در کم کاری تیرویید:

  • گواتروژن ها: برخی مواد غذایی به نام گواتروژن معروف هستند. مثال هایی از این مواد غذایی در لیست زیر آمده است:
  • سویا و محصولات آن از قبیل شیر سویا و پنیر سویا
  • برخی سبزیجات از خانواده کلم از قبیل گل کلم، بروکلی، کاهو و اسفناج
  • برخی میوه ها از قبیل هلو، گلابی و توت فرنگی
  • برخی دانه ها از قبیل بادام زمینی و ارزن
  • برخی نوشیدنی ها از قبیل کافیین، چای سبز و الکل نیز ممکن است غده تیرویید را تحریک کنند.

نکته. افراد دچار کمبود ید باید در مصرف این مواد احتیاط کنند. تنها مصرف مقادیر بالای این مواد برای افراد دچار هیپوتیروییدی مجاز نیست.

نکته. اکثر مواد لیست بالا با پخته شدن تأثیر گواتروژن بودن خود را از دست می دهند.

  • گلوتن: گلوتن یک پروتیین است که در غلات، گندم و جو وجود دارد. برخی انواع کم کاری تیرویید به عنوان مثال تیروییدیت هاشیموتو در اثر بیماری خود ایمنی در بدن ایجاد می شود. این افراد ممکن است به انواع دیگری از بیماری های مشابه مثل سلیاک نیز مبتلا باشند. بنابراین مصرف گلوتن در این افراد ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

خوراکی های مفید در کم کاری تیرویید:

تخم مرغ: زرده تخم مرغ مقادیر بالایی از ید و سلنیوم دارد. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتیین است و باعث افزایش سوخت و ساز می شود. بنابراین مصرف تخم مرغ کامل توصیه می شود.

انواع گوشت:  انواع گوشت از قبیل گوشت گاو و جوجه حاوی روی هستند، همچنین انواع غذاهای دریایی مثل سالمون و  ماهی تن حاوی سلنیوم هستند.

انواع میوه ها و سبزیجات: انواع میوه ها و سبزیجات به علت خواص آنتی اکسیدانی مفید هستند. موارد غیر مجاز در لیست بالا آمده است.

شیر و لبنیات: انواع محصولات لبنی از قبیل ماست و پنیر آزاد است.