بهترین زمان غذا خوردن برای چاق نشدن

woman-eating-salad-462x428ماه‌های اخیر دو، سه کیلو وزن اضافه کرده‌‌اید که می‌خواهید هر چه زودتر کلکش را بکنید و دوباره به وزن قبلی‌تان برگردید؟ پس حتما از خبری که محققان آمریکایی برای‌تان دارند استقبال می‌کنید چون به تازگی یک راه بدون درد(!)، آسان، سریع و کم‌هزینه برای کم کردن وزن پیدا کرده‌اند که نیازی هم به تغییر خوراکی‌هایی که می‌خورید ندارد. فقط کافیست در ساعت‌های مشخصی از شبانه روز غذا نخورید تا به وزن ایده‌آلتان برسید.

غذا خوردن در این ساعت‌ها قدغن!

تحقیقات جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که برای رسیدن به دو تا سه کیلو کاهش وزن در هر ماه که کاهش وزن سالم و بدون عارضه محسوب می‌شود، باید ساعت‌های غذا خوردن‌تان را در یک بازه ۱۰ تا ۱۲ ساعته محدود کنید و خارج از این زمان سراغ هیچ خوراکی و میان‌وعده و هله و هوله‌ای نروید تا بتوانید کالری بسوزانید. به عبارت دیگر اگر ساعت ۸ صبح صبحانه می‌خورید، آخرین وعده روز شما باید ساعت ۶-۸ بعد از ظهر باشد و پس از آن، حتی اگر خیلی دیر بخوابید هم نباید به یخچال، میز پذیرایی، کابینت‌های آشپزخانه و … پاتک بزنید.

در این مطالعه عادت‌های غذایی افراد شرکت‌کننده به دقت مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد که اغلب افراد معمولا پانزده ساعت در طی روز در حال خوردن هستند و بیشتر پرخوریشان هم مربوط به ساعت‌های بعد از کار است درحالیکه اگر همین افراد بدون هیچ گونه تغییری در برنامه غذایی یا ورزش روزانه فقط مدت زمان غذا خوردنشان را به ۱۰ تا ۱۲ ساعت در روز محدود کنند بعد از چهار ماه ۵-۶ کیلو وزن کم می‌کنند. البته تنظیم ساعت‌های غذا خوردن علاوه بر کمک به چربی‌سوزی فایده‌های دیگری هم برای بدن دارد چون باعث می‌شود بدن انرژی بیشتری در طول روز داشته باشد و کیفیت خواب بهترشود. در ضمن خبر بهتر اینکه اثرات این کاهش وزن تا یک سال هم باقی می‌ماند و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود.

البته این اولین بار نیست که محققان به اهمیت تنظیم ساعت‌های غذا خوردن در رژیم‌های کاهش وزن پی برده‌اند. مطالعات قبلی نیز نشان می‌دهد این سبک از ناشتایی متناوب ـ فاصله زمانی میان حالت ناشتایی و زمان‌هایی که غذا خورده‌اید ـ به سوزاندن کالری بیشتر از طریق سوختن چربی‌ها و حفظ عضلات بدن کمک می‌کند، باعث تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از ریزه‌خواری در طی روز شده و همچنین ریسک ابتلا به دیابت نوع دو یا دیابت غیروابسته به انسولین را کم می‌کند.

چرا وقتی ۳ تا ۵ ساعت زودتر از همیشه از غذا خوردن دست می‌کشید و باقی شب‌تان را به کار دیگری جز سرک کشیدن به یخچال و… می‌گذرانید، سریع‌تر وزن کم می‌کنید؟ محققان در پاسخ به این سوال می‌گویند کسانی که در ابتدای شب از غذا خوردن دست می‌کشند و تا قبل از خواب خوراکی دیگری را روانه معده‌شان نمی‌کنند، کمتر از قبل غذا می‌خورند. درواقع با کوتاه کردن زمان‌ غذا خوردن، احتمال پرخوری هم کمتر می‌شود و اثر جبرانی اتفاق نمی‌افتد. نکته جالب اینکه بیشتر وقت‌ها خوراکی‌هایی که آخر شب مصرف می‌شوند جزو اسنک‌هایی هستند که جز کالری و چربی هیچ ماده مغذی دیگری ندارند و با ایجاد نوسانات شدید قند خون ریسک چاقی را بیشتر می‌کنند.

از طرف دیگر خودداری از غذا خوردن در ساعت‌های پایانی روز ریتم قلبی را بهبود می‌دهد در نتیجه بهتر می‌خوابید و این مساله هم روی ژن‌هایی که متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند تاثیر می‌گذارد و هم سطح هورمون گرسنگی در بدن را پایین می‌آورد.