بهترین ها و بدترین ها برای چاقی شکمی

F     از چاقی شکمی رنج می برید و دلتان می خواهد هر چه زودتر خودتان را از شر شکم چند طبقه خلاص کنید؟ شاید بد نباشد پیش از این که دست به کار شوید، آگاهی خود را درباره این معضل دنیای مدرن بسنجید. به سوالات زیر پاسخ دهید:

چاقی شکمی خطرناکتر از چاقی نواحی دیگر بدن است؟

الف) بله

ب) خیر

گزینه درست: الف

چربی هایی که در شکم شما جمع می شود خطرناکتر از چاقی ناشی از تجمع چربی در ران، باسن و… است. چاقی شکمی با بیماری های خطرناکی همچون بیماری قلبی و عروقی، سکته، دیابت نوع دو (دیابت غیر وابسته به انسولین که در دوران بزرگسالی ایجاد می شود) ارتباط مستقیم دارد. با اینکه ژن های شما تعیین می کنند که چربی های اضافی بدنتان بیشتر در کدام نواحی ذخیره شود اما انتخاب های غلط غذایی و سبک زندگی نادرست اوضاع را چندین برابر بدتر می کند.

غذاهای چربی مانند کره، پنیرهای پرچرب، گوشت های چرب و… اصلی ترین دلیل افزایش چاقی شکمی هستند؟

الف) بله

ب) خیر

گزینه درست: ب

درست است که ما خوردن غذاهای پرچرب را توصیه نمی کنیم اما بهتر است این نکته اساسی را همواره به خاطر داشته باشید که دریافت کالری اصافی از هر منبعی که باشد (میوه، نان و غلات، لبنیات و…) باعث افزایش اندازه دور کمر شما می شود. از طرف دیگر چاقی شکمی فقط یک دلیل مشخص ندارد و ژنتیک، سن، برنامه غذایی و سبک زندگی شما بر اندازه شکمتان موثر است.

نوشیدنی های الکلی بیش از سایر نوشیدنی ها بر چاقی شکمی موثر است؟

الف) بله

ب) خیر

گزینه درست: الف

کالری اضافه چه از طریق غذا به بدن شما برسد چه از طریق نوشیدنی های ورزشی، آب میوه یا نوشیدنی های الکلی باعث افزایش چاقی شکمی می شود، اما نوشیدنی های الکلی به دو دلیل تاثیر محسوس تری بر این روند دارند. از یک طرف نوشیدنی های الکلی تعادل هورمونی سیری و گرسنگی را در بدن بر هم می زنند و از طرف دیگر وقتی کسی از نوشیدنی های الکلی استفاده می کند، کبدش آنقدر درگیر متابولیزه کردن الکل است که سوزاندن چربی ها در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.

 کدامیک از چربی های زیر نه تنها باعث چاقی شما می شوند بلکه چربی های اضافی را از سایر نقاط بدن به سمت شکم می کشانند؟

الف) چربی های اشباع

ب) چربی های ترانس

ج) چربی های غیر اشباع

د) همه موارد

اخیرا در یک مطالعه، محققان نشان داده اند که چربی های ترانس که معمولا با مصرف روغن های هیدروژنه وارد بدن می شوند، نه فقط شما را چاق می کنند بلکه باعث افزایش تراکم چربی ها در میانه بدن و در نتیجه چاقی شکمی می شوند. چربی ترانس در فست فود، مارگارین، شیرینی، کلوچه، کراکر و بیسکوییت به وفور یافت می شود.

آیا بی تحرکی طولانی مدت مثل شغل های با نشستن های طولانی می تواند سبب ایجاد چاقی شکمی شود؟

الف) بله

ب) خیر

گزینه درست: الف

زندگی بی تحرک یکی از عوامل اصلی افزایش دور شکم است. اگر شغل شما با ساعات طولانی بی حرکتی همراه است، بین کار از جای خود بلند شوید و کمی راه بروید. اوقات فراغت خود را با فعالیت هایی که تحرک بیشتری دارند بگذرانید و با فرزندان خود بازی های پر تحرک داشته باشید.

آیا  رژیم غذایی و ورزش بیشتر از رژیم غذایی به تنهایی دور شکم را کاهش می دهد؟

الف) بله

ب) خیر

گزینه درست: الف

اگر قرار است وزن کم کنید بهتر است تلاش کنید رژیم غذایی و ورزش را در برنامه خود داشته باشید. تحقیقات نشان داده اند افرادی که با این دو روش وزن کم می کنند چربی بیشتری را از داخل شکم خود حذف میکنند.

آیا تمرینات شکمی مثل دراز و نشست به تنهایی می تواند چربی شکمی را کاهش دهد؟

الف) بله

ب) خیر

گزینه درست: خیر

برای کاهش چربی شکمی انجام دراز و نشست یا سایر تمرینات موضعی تاثیر چندانی ندارند. بهتر است برنامه ورزشی خود را با ورزش های هوازی مثل پیاده روی تند، دویدن، تردمیل، شنا کردن، دوچرخه سواری، کوهنوردی یا … به علاوه ورزش های قدرتی مثل تمرینات با وزنه کامل کنید.