تعطیلات رو به پایان است… برای افزایش متابولیسم خود برنامه ریزی کنید

اافزایش سوخت و سازگر در طی تعطیلات بی تحرک بوده اید یا پرخوری زیادی داشته اید، احتمالاً سوخت و ساز بدنتان کاهش یافته است. علایم کاهش سوخت و ساز بدن شامل افزایش وزن غیر طبیعی یا عدم پاسخ به رژیم هایی است که قبلا براحتی با آنها وزن کم می کردید. احساس بی انرژی بودن، سستی یا خواب آلودگی از دیگر علایم کاهش متابولیسم است. یبوست نیز از دیگر علایم است. البته هر یک از موارد گفته شده می توانند علل متعدد دیگری نیز داشته باشند که در صورت عدم برطرف شدن نیاز به بررسی دارند.

در ادامه راهکارهای افزایش سوخت و ساز بدن را بخوانید:

حجم غذای مصرفی را کم و تعداد وعده ها را بیشتر کنید

 به عنوان مثال ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده کوچک در طول روز داشته باشید. در صورت امکان وعده های اصلی خود را در ۲ قسمت مصرف کنید. مثلا ناهار خود را دو قسمت کنید و در ساعت ۱۲ و ۱۴ مصرف کنید.

پروتیین مصرفی خود را افزایش دهید

 افزایش پروتیین به بهبود سوخت و ساز کمک می کند. بهتر است پروتیین مصرفی خود را نه فقط در وعده های اصلی بلکه در میان وعده ها نیز تقسیم کنید. به عنوان نمونه شیر منبع خوبی از پروتیین و یک انتخاب مناسب برای میان وعده هاست. البته مصرف بیش از حد پروتیین نیز عوارضی دارد و باید تحت نظر متخصص تجویز شود.

غذاهای پرادویه، ‌چای سبز و آب بیشتری مصرف کنید

ورزش و فعالیت فیزیکی را جدی بگیرید

یکی از راهکارهای معجزه آسای مقابله با سوخت و ساز پایین، انجام فعالیت بدنی با شدت مناسب است. ورزش هوازی با شدت متوسط تا بالا انتخاب مناسبی است.

عضله بسازید

 عضلات بر خلاف بافت چربی منبع فعال سوخت و ساز هستند. با تمرینات قدرتی و افزایش حجم عضلات، بدن را به ماشین قدرتمندتری برای مصرف سوخت تبدیل می کنید.

برای رژیم غذایی و برنامه تمرینی خود هدف گذاری کنید

رژیم غذایی بی برنامه و ورزش نامنظم شما را به اندام مناسبی که در نظر دارید، نمی رساند.