تغذیه در ماه رمضان

ماه رمضانتوجه به الگوهای صحیح تغذیه­ ای در ماه رمضان از اهمیت فراوانی برخوردار است.  وعده سحری در ماه رمضان باید شبیه به صبحانه­ ای باشد که در روزهای معمول مصرف می­کنید. حذف وعده سحری باعث افت قند خون، ضعف و سردرد می­شود. ­از طرف دیگر، بهتر است از زیاده­ روی در مصرف سحری پرهیز کنید و به جای استفاده از غذاهای آماده، مانند سوسیس و کالباس، کنسرو و … از نان سبوس­دار، پنیر، انواع سبزی­جات و میوه­ ها استفاده کنید. علاوه بر این مصرف چربی­ های مفید مثل گردو همراه با وعده سحر، باعث می­شود دیرتر گرسنه شوید.

خوردن مواد غذایی خیلی شیرین در وعده سحری توصیه نمی­شود چون باعث ترشح زیاد انسولین و به دنبال آن گرسنگی در ساعات ابتدائی روز می­شود. بهتر است در این وعده آب زیاد نوشیده نشود چون باعث اختلال در هضم غذا شده و عوارض گوارشی را به دنبال خواهد داشت. از آنجا که ماه رمضان امسال با روزهای گرم بلند و تابستانی مصادف شده و ساعات روزه­ داری طولانی است، ممکن است در ساعات پایانی روز، روزه­ داران بسیار گرسنه شده، در نتیجه در زمان افطار زیاده روی کنند. خوردن بیش از حد مواد غذایی در افطار نه تنها باعث مشکلات گوارشی می­شود بلکه زمینه اضافه وزن را نیز فراهم می­کند.

بهتر است روزه­ داران، روزه خود را با یک مایع ولرم مثل شیر گرم یا چای کم رنگ باز کرده و در کنار آن از یک ماده غذایی حاوی قند ساده، که سریعا جذب شده و قند خون را تعدیل می­کند، مانند خرما یا عسل استفاده کنند. خوردن آش، زولبیا و بامیه، مایعات زیاد یا مایعات خیلی گرم و خیلی سرد برای این وعده توصیه نمی­شود. به طور کلی بهتر است افطار یک وعده غذایی سبک باشد و پس از یک ساعت، یک وعده غذای سبک و کم حجم بعنوان شام مصرف شود. علاوه بر این روزه­ دارن باید در ساعاتی که مجاز به خوردن هستند به اندازه کافی میوه، سبزی و مایعات مصرف کنند تا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی یا یبوست نشوند.