تغذیه در ماه رمضان

Sofrehتوجه به الگوهای صحیح تغذیه ای در ماه رمضان از اهمیت فراوانی برخوردار است. در ادامه می توانید برخی از توصیه های مهم تغذیه ای را در خصوص این ماه بخوانید.


وعده سحری در ماه رمضان باید شبیه به صبحانه ای باشد که در روزهای معمول مصرف می کنید. حذف وعده سحری باعث افت قند خون، ضعف و سردرد می شود. از طرف دیگر، بهتر است از زیاده روی در مصرف سحری پرهیز کنید و به جای استفاده از غذاهای آماده، مانند سوسیس و کالباس، کنسرو و … از نان سبوس دار، پنیر، انواع سبزی جات و میوه ها استفاده کنید.
علاوه بر این مصرف چربی های مفید مثل گردو همراه با وعده سحر، باعث می شود دیرتر گرسنه شوید.
خوردن مواد غذایی خیلی شیرین در وعده سحری توصیه نمی¬شود چون باعث ترشح زیاد انسولین و به دنبال آن گرسنگی در ساعات ابتدائی روز می شود.
بهتر است در این وعده آب زیاد نوشیده نشود چون باعث اختلال در هضم غذا شده و عوارض گوارشی را به دنبال خواهد داشت.
از آنجا که ماه رمضان امسال با روزهای گرم بلند و تابستانی مصادف شده و ساعات روزه داری طولانی است، ممکن است در ساعات پایانی روز، روزه داران بسیار گرسنه شده، در نتیجه در زمان افطار زیاده روی کنند. خوردن بیش از حد مواد غذایی در افطار نه تنها باعث مشکلات گوارشی می شود بلکه زمینه اضافه وزن را نیز فراهم می کند.
بهتر است روزه داران، روزه خود را با یک مایع ولرم مثل شیر گرم یا چای کم رنگ باز کرده و در کنار آن از یک ماده غذایی حاوی قند ساده، که سریعا جذب شده و قند خون را تعدیل می کند، مانند خرما یا عسل استفاده کنند. خوردن آش، زولبیا و بامیه، مایعات زیاد یا مایعات خیلی گرم و خیلی سرد برای این وعده توصیه نمی شود.
به طور کلی بهتر است افطار یک وعده غذایی سبک باشد و پس از یک ساعت، یک وعده غذای سبک و کم حجم بعنوان شام مصرف شود.
علاوه بر این روزه دارن باید در ساعاتی که مجاز به خوردن هستند به اندازه کافی میوه، سبزی و مایعات مصرف کنند تا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی یا یبوست نشوند.