جایگزین های سالم و ناسالم!

جایگزین سالم و ناسالمبحثمان را با یک مثال شروع کنیم:

فرض کنید در یک رژیم کاهش وزن در میان وعده صبح برای شما یک لیوان شیر کم چرب تنظیم شده است:

کالری یک لیوان شیر=۱۲۰ کیلوکالری

کالری دو واحد میوه مثل یک موز بزرگ=۱۲۰ کیلوکالری

کالری ۲۰ تا ۲۵ گرم شکلات=۱۲۰ کیلوکالری

به نظر شما، آیا در طی رژیم کاهش وزن مجازید یک لیوان شیر را با ۲۰ گرم شکلات جایگزین کنید؟ احتمالاً پاسخ شما به این سؤال منفی است.  نظرتان در مورد میوه چیست؟ میوه یک خوراکی سالم است، آیا مجازید یک لیوان شیر را با دو واحد میوه جایگزین کنید؟

بسیاری از افراد مواد غذایی تنظیم شده را با خوراکی های سالم یا ناسالم جایگزین می کنند چون کالری مشابهی دارند. اگر در محاسباتی که برای شما انجام شده است یک ماده غذایی در وعده اصلی یا میان وعده توصیه شده است، فقط مجازید آن را  با جایگزین هایی که ترکیبات مشابه دارند، عوض کنید. به عنوان مثال شیر حاوی پروتیین است، درحالیکه میوه پروتیین ندارد. بنابراین این جایگزینی باعث می شود یک قسمت از پروتیین تنظیم شده روزانه را دریافت نکنید و روند کاهش وزن شما تحت تأثیر قرار بگیرد. از طرفی پروتیین اثر سیر کنندگی بیشتر و طولانی تری دارد، اگر در نیمه اول روز مواد غذایی مصرفی شما حاوی کربوهیدرات بدون پروتیین باشد، ممکن است که نیمه دوم روز احساس گرسنگی غیر قابل کنترلی داشته باشید.

اما یک لیوان شیر را می توانید با یک لیوان ماست جایگزین کنید. مثال دیگر وعده پنیر در صبحانه است که نمی توان با خوراکی های چربی مثل خامه یا مواد شیرین مثل عسل جابجا کرد. پنیر را می توانید با تخم مرغ کامل یا سفیده تخم مرغ جایگزین کنید.

در انتخاب جایگزین ها از لیست جانشینی (Exchange list) کمک بگیرید. به عنوان نمونه از سایت زیر استفاده کنید:

www.thecaloriecounter.com