جبران کننده ها

جبران کننده هاآیا شما هم جزو افرادی هستید که به محض کمی کاهش وزن به سراغ یخچال می روید؟

اگر مدت هاست که وزنتان ثابت مانده و نمی توانید حتی نیم کیلو وزن کم کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

وزن ثابت ها دو گروه عمده هستند:

۱. کسانی که علی رغم رعایت رژیم غذایی و ورزش وزن کم نمی کنند. داستان این گروه از افراد را قبلا برایتان گفته ام.

۲. گروه دوم جبران کننده ها هستند.

این گروه افرادی هستند که به محض ایجاد کسری کالری در بدن چه از طریق ورزش و چه از طریق رژیم غذایی، فرمان صادر شده از مغز را مبنی بر جبران این کسری کالری می شنوند و ناخودآگاه به سمت یخچال می روند یا وارد اولین رستوران مسیر خود می شوند و یا در سوپر مارکت به سمت قفسه های پرکالری می روند.

این افراد ممکن است ورزش و فعالیت زیادی هم داشته باشند اما همه کالری سوخته شده حین ورزش را تا انتهای روز با دریافت کالری بالاتر جبران می کنند.

نکته مهم این است که باید بر این روند آگاه باشید تا بتوانید جلوی آن را بگیرید. چون این روند یک مکانیزم ناخودآگاه مغزی است و اگر آن را نشناسید، نمی توانید با آن مقابله کنید. در اینجا چند راهکار ساده معرفی می شود:

۱.  حین ورزش چند دقیقه با شدت بالا ورزش کنید. به عنوان مثال حین راه رفتن معمول در پارک، هر ۴ تا ۵ دقیقه، ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه بدوید و دوباره سرعت را کم کنید.

۲.  زمانی که سیستم جبران فعال شده است آن را از گرسنگی واقعی افتراق دهید. آگاه باشید تا مغز شما کسری کالری را دریافت نکند تا مدتی همچنان به تحریک ادامه می دهد. اما اگر کمی تحمل کنید، بتدریج به این تحریک عادت می کنید. یک میان وعده پروتیینی بخورید و سرتان را با موسیقی و … گرم کنید. دوره های بعدی مقاومت در برابر سیستم جبران آسان و آسان تر خواهد شد.

۳. لباس های خود را تنگ کنید! اگر کمر شلوارتان گشاد شده است، آن را تنگ کنید. گشاد شدن لباس ها ممکن است این نوع مکانیزم های جبران را فعال کند.