خطرات چاقی کودکی

خطرات چاقی کودکی”از بچگی تپل بودم، مادرم چاق بودن بچه ها را افتخار می دانست و می گفت مادری کردن یعنی همین… در مهمانی ها از اینکه همه لپم را می گرفتند و بغلم می کردند، لذت می برد. آهسته آهسته با همین دیدگاه بزرگ شدم و دیگر کسی از بامزه بودنم صحبت نمی کرد.

کم کم از همکلاسی هایم خجالت می کشیدم. یک روز معلم بهداشت خواست که مادرم بیاید مدرسه… از آنموقع تا حالا ۲۰ سال است که رژیم های غذایی مختلف با من همراه شده است.”

این ها درد دل های یکی از مراجعین ۳۰ ساله من است که از چاقی دوران کودکی رنج می برد. یکی از مهمترین عوامل چاقی و بیماری های متابولیک دوران بزرگسالی از قبیل دیابت، چاقی دوران کودکی است. والدین باید به صورت دوره ای میزان رشد قد و وزن کودکان خود را بر اساس نمودارهای استاندارد بررسی کنند.

چه راهکارهایی وجود دارد؟

با اینکه ژنتیک یکی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش وزن فرزندان ماست اما عادات غذایی غلط مهمتر است. بنابراین از کودکی به فرزندان خود مصرف غذای سالم را بیاموزید. معمولا فرزندان والدین چاق دچار چاقی و اضافه وزن می شوند نه فقط به این دلیل که حامل ژن چاقی هستند بلکه بخاطر سفره پر کالریی که معمولا بر سر میز غذا پهن می شود. خریدن گاه گاهی یک بستنی برای میان وعده کودکتان اشکالی ندارد اما پر کردن فریزر از انواع بستنی و در دسترس بودن همیشگی آن برای کودک مسلما عوارضی به دنبال خواهد داشت.

بنابراین برای شروع، از اصلاح عادات خانواده شروع کنید. به کودک خود به صورت مستقیم نگویید که تحت رژیم درمانی است بلکه به صورت نامحسوس مواد پرکالری را از یخچال و سر سفره حذف کنید. به عنوان مثال شیر و لبنیات کم چرب تهیه کنید، روغن موجود در غذا را کاهش دهید و تنقلات را از دسترس کودک جمع آوری کنید. با کودکان خود بازی­های فعال داشته باشید یا آنها را به همراه خود به پیاده روی و پارک ببرید. استفاده از تلویزیون و تبلت را برای فرزند خود محدود کنید.