خطر!!!…کالری خوراکی های نوروزی

عیدخرید و چیدمان شیرینی و شکلات، آجیل و گز برای دید و بازدیدهای نوروزی  یکی از خاطره انگیزترین مراسم ما ایرانی هاست.

امروز شما را با کالری چند خوراکی که به طور شایع در نوروز مصرف می شوند، آشنا می کنیم.

قبل از خرید یا مصرف این خوراکی ها نگاهی به کالری آن ها بیندازید، شاید ارزش خوردن نداشته باشد:

یک عدد شیرینی خشک (به اندازه یک کیک یزدی کوچک)= یک واحد نان و غلات + یک واحد روغن

دو گز لقمه‌ای معادل یک قوطی کبریت= یک واحد نان و غلات

۲ عدد آبنبات کوچک: ۰/۵ واحد نان و غلات

یک تکه شکلات به اندازه ۵ حبه قند (۲۵ گرم)= یک واحد نان و غلات + یک واحد روغن

۶ تا ۱۰ عدد آجیل دانه درشت مثل پسته، فندق و انواع بادام= یک واحد روغن

۱ قاشق غذاخوری مغز انواع تخمه= یک واحد روغن

حالا ببینیم هر کدام از این موارد معادل چقدر فعالیت هستند:

یک واحد نان و غلات معادل=  ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی تند یا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دویدن

یک واحد روغن معادل= ۱۵ دقیقه پیاده روی یا ۱۰ دقیقه دویدن، رقصیدن یا طناب زدن

اگر خودتان، خانواده و مهمانان خود را دوست دارید، حین خرید تنقلات نوروزی به موارد ذیل توجه کنید:

شیرینی­ های با اندازه کوچکتر را انتخاب کنید. انواع بدون خامه و کرم یا مغز شکلات انتخاب سالم تری هستند.

شکلات­ های تلخ به علت چربی مفیدی که دارند بهتر از سایر انواع شکلات هستند.

آجیل هم چربی مفیدی دارد اما در نظر داشته باشید که کالری بالایی هم دارد.

حجم بیشتر پذیرایی خود را در قسمت میوه­ ها متمرکز کنید. میوه های خشک هم بهتر از انواع شکلات ها هستند اما مراقب باشید که میوه های خشک شده به علت از دست دادن آب، میزان بیشتری قند و کالری در حجم یکسان نسبت به انواع تازه دارند و برای دیابتی ها در حجم بالا مناسب نیستند.