درد مزمن (قسمت اول)

درد مزمندرد مزمن علل گسترده ای دارد، از آرتروز و آرتریت گرفته تا فیرومیالژیا و گرفتگی های عضلانی…

آیا شما هم گرفتار چنین دردهایی هستید و این دردها روزها وگاه هفته ها عملکرد شما را در زندگی و کار کاهش می دهد؟

درد یک هشدار است به شما، بنابراین آن را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

روش های مختلفی برای کنترل درد بکار گرفته می شوند:

پیاده روی کنید: قرن ها باور بر این بود که استراحت درمان درد است اما امروزه ثابت شده است که ورزش می تواند بسیاری از دردها بخصوص دردهای مزمن را با ترشح اندورفین کاهش دهد. اندورفین عامل ضد درد طبیعی در بدن است که تحمل شما به درد را افزایش داده، حس درد را کاهش می دهد. بنابراین از ماندن طولانی در بستر خودداری کنید مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند.

از درمان های مکمل مثل طب سوزنی کمک بگیرید: دردهای مزمن بخوبی به درمان با طب سوزنی پاسخ می دهند. بخصوص در گرفتگی های عضلانی این درمان بسیار کمک کننده است.

خواب و استراحت خود را تنظیم کنید: نه تنها درد مانع خواب خوب و با کیفیت می شود بلکه خواب ناکافی هم باعث ایجاد دردهای مزمن خواهد شد. بنابراین برای رهایی از دردهای مزمن، خواب کافی و منظم را برای خود برنامه ریزی کنید.

حواس خود را پرت کنید: این یک شوخی نیست! مطالعات ثابت کرده اند که وقتی مشغول کار جذاب دیگری مثلاً تماشای فیلم، مطالعه یا حل کردن جدول می شوید، فعالیت نقاط مغزی حساس به درد کاهش می یابد.

رژیم غذایی خود را بررسی کنید: برخی خوراکی ها ممکن است از طریق افزایش التهاب در بدن درد را تشدید کنند. بنابراین ممکن است ثبت روزانه مواد غذایی مصرفی به مدت یکی دو هفته به شما کمک کند تا ارتباط مصرف برخی مواد غذایی را با دردهای خود بیابید. در این میان گوشت قرمز و اسیدهای چرب اشباع شده متهمان اصلی هستند.