درمان کرامپ یا گرفتگی عضلانی

کرامپ یا گرفتگی عضلانیچه ورزشکار حرفه ای باشید و چه تازه کار، ممکن است با این مشکل برخورد کنید. گرفتگی ناگهانی در عضلات که حین ورزش رخ می دهد، بسیار دردناک است و معمولا ادامه فعالیت را غیر ممکن می کند.

این مشکل از کشیدگی یا پارگی عضلانی یا تاندونی متفاوت است. عوامل مختلفی در ایجاد آن ذکر شده است اما هنوز علت دقیق آن ناشناخته است. برای درمان این مشکل می توانید راهکارهای ذیل را امتحان کنید:

مایعات کافی: اجازه ندهید بدن شما حین ورزش کم آب شود. بخصوص در زمانی که آب و هوا گرم است و تعریق فراوانی دارید، حین ورزش مایعات استفاده کنید. کم آبی بدن یکی از متهمان اصلی ایجاد کرامپ است.

نمک: هرچند که نمک به عنوان سم سفید شناخته شده است اما ورزشکاران به علت تعریق و دفع نمک در عرق به این ماده نیاز دارند. در آب و هوای گرم که تعریق بیشتر است، نیاز به نمک حین و پس از ورزش بیشتر خواهد شد.

می توانید داخل مایعات مصرفی حین ورزش مقداری نمک حل کنید. همچنین سایر الکترولیت ها مثل منیزیوم نیز ممکن است در پیشگیری و درمان کرامپ مؤثر باشند.

سرکه: نوشیدنی های ورزشیی وجود دارند که ترکیب سرکه و سدیم را در کنار هم دارند. تأثیرات مثبت این دو ماده در کاهش کرامپ دیده شده است.

تنفس داخل کیسه: می توانید داخل یک کیسه فریزر چندین بار نفس های سریع و عمیق بکشید. این عمل ممکن است در درمان کرامپ مؤثر باشد.

حرکات کششی: انجام تمرینات کششی در عضلاتی که دچار کرامپ شده اند، می تواند درد و گرفتگی را سریعتر برطرف کند. همچنین انجام این نوع تمرینات قبل از شروع ورزش، احتمال وقوع این مشکل را کاهش می دهد. ماساژ و یخ گذاری نیز در درمان کمک کننده هستند.

خستگی: درمان طلایی کرامپ های عضلانی جلوگیری از خستگی مرکزی و محیطی است. اگر در شرایط نامناسبی مثل آب و هوای بد ورزش می کنید، اگر تمرینات سنگینی داشته اید و عضلات شما خسته هستند، اگر خواب و استراحت کافی نداشته اید و از نظر ذهنی آماده نیستید، در معرض گرفتگی های عضلانی هستید.