در ماه رمضان چاق می شوید؟

رمضانآیا شما هم از آن دسته افراد هستید که بر خلاف انتظار و با وجود ناشتایی طولانی مدت در طول روز، در ماه رمضان دچار اضافه وزن می‌شوید؟ یا اینکه پس از پایان ماه رمضان و برگشت برنامه غذایی به حالت عادی اضافه وزن ناگهانی پیدا می کنید؟

چند نکته برای اینکه دچار مشکلات مذکور نشوید:

۱) وعده سحر را حذف نکنید.

عدم مصرف وعده سحر باعث کم آبی بدن بعلاوه بی حالی و ضعف در طی روز می شود. همچنین مصرف مواد غذایی در نیمه دوم روز را به شدت افزایش می دهد.

۲) افطار خود را با یک خوراکی حاوی کربوهیدرات و پروتئین آغاز کنید.

شیر یکی از بهترین گزینه هاست که هم کربوهیدرات و هم پروتئین دارد. در کنار شیر می توانید یک نوع میوه مثل خرما استفاده کنید تا تمایل شما به کربوهیدرات را کمتر کند. توجه داشته باشید با شروع افطار و مصرف مواد غذایی بی اشتهایی روزانه محو می شود و ممکن است که تمایل و ولع زیادی به مصرف انواع مواد غذایی احساس کنید. با توجه به اینکه در طول روز ناشتا بوده اید و تغییرات هورمونی در بدن شما اتفاق افتاده است، تمایل شما به مصرف مواد پرکالری از قبیل انواع شیرینی ها به ویژه زولبیا و بامیه یا غذاهای چرب و سرخ کرده بسیار بیشتر از غذاهای سالم است.

۳) مایعات فراوان مصرف کنید.

بسیاری از افراد با توجه به مصرف کمتر آب طی روزه داری، دچار کم آبی بدن می شوند و ممکن است در طی ماه رمضان متوجه تغییرات وزن خود نشوند اما بعد از ماه رمضان با افزایش مصرف مواد غذایی و مایعات متوجه اضافه وزن خود خواهند شد.

۴) ورزش کنید.

مصرف مواد غذایی بخصوص با الگوی غلط و حاوی کربوهیدرات زیاد و پروتیین اندک، در یک یا دو وعده حجیم در طول روز، ممکن است سوخت و ساز شما را کاهش دهد و بخصوص بعد از ماه رمضان برگشت به الگوی عادی، باعث افزایش وزن شما شود. ورزش کمک می کند که سوخت و ساز بدن را حفظ کنید.