رویای کاهش وزن

Dream Body8-Week Telecourse_weight loss

  • رویای کاهش وزن – معجزه ورزش و رژیم غذایی
  • -آیا شما هم توصیه­ های مختلف برای کاهش وزن را امتحان کرده­ اید و همچنان اعداد نشان­ دهنده وزنتان بر ترازو نا امیدتان کرده است؟
  • _ آیا شما هم هنگام راه رفتن، در اثر اضافه وزن، دچار تنگی نفس می­شوید و مفاصلتان به درد می­ آیند؟
  • -آیا شما هم هنگام خرید پوشاک با جمله “سایز شما نداریم” ناراحت و خجالت زده مغازه را ترک کرده­ اید؟
  • -آیا شما هم بعد از چند روز رژیم سخت و مداوم اختیار خود را در برابر یک شیرینی خامه­ ای یا یک ساندویچ بزرگ از دست داده ­اید؟

همه ما  اگر بدانیم مبتلا به فشار خون یا دیابت شده­ ایم دچار ترس و دلهره می­شویم، مدت­ها در صف­های طولانی درمانگاه یا مطب، آزمایشگاه و داروخانه می­ایستیم تا هر چه سریعتر بیماری را مهار کنیم. اما وقتی می­دانیم اضافه وزن داریم، با این مسئله بعنوان یک مشکل جدی بر خورد نمی­کنیم یا وقت، زمان و هزینه کافی برای رفع آن صرف نمی­کنیم و حل آنرا به روزهای آینده موکول می­کنیم.

امروزه ثابت شده ­است که چاقی عامل بروز دیابت، فشار خون بالا، بیماری­های قلبی، چربی خون بالا، تغییرات تخریبی مفاصل و بسیاری بیماری­های دیگر است. تصور کنید چه میزان وقت و هزینه نیاز دارید تا در سال­های آینده همه این بیماری­ها را درمان کنید! نگران نشوید اما از همین امروز برای پیشگیری از این بیماری­ها وقت صرف کنید.

راه‌های کاهش وزن

  • تغییر عادات غذایی
  • رعایت رژیم غذایی صحیح
  • ورزش و زندگی فعال
  • دارو و جراحی

عادت‌های غذایی نادرست خود را تغییر دهید

بسیاری از افراد چاق هنگام مراجعه به متخصصین تغذیه ابراز می­کنند که غذای بسیار کمی می­خورند اما باز هم چاق می­شوند. مساله مهم، عادات غذایی غلط و وعده­های کوچک و سرپایی است که اکثر افراد حتی آن­ها را به­ خاطر نمی آورند. به­ عنوان مثال اگر شما روزی ۲ عدد شیرینی و ۲ عدد شکلات به رژیم غذایی عادی خود اضافه کنید، آخر ماه اضافه وزنی حدود ۲ تا ۴ کیلوگرم غافلگیرتان خواهد کرد. حال اگر غذایتان بصورت سرخ شده و پرچرب نیز باشد، این وضعیت بسیار وخیم­تر خواهد شد.

کمی به عادات غذایی خود دقت کنید. موارد زیر نمونه­ هایی از این رفتارهای غذایی نادرست است، شما چند مورد را علامت می­زنید؟

  • – عادت دارم با غذایم نوشابه بنوشم.
  • – حین صرف غذا تلویزیون تماشا می­کنم یا با کامپیوتر کار می­کنم.
  • – لقمه ها را تند و سریع می­بلعم.
  • – غذاهای آماده fast food زیاد استفاده می­کنم.
  • – غذاهای چرب و سرخ شده را بیشتر انتخاب می­کنم.
  • – هنگام پخت غذا چندین بار آنرا می­چشم.
  • – هر زمان بی­کار می­شوم به سراغ یخچال می­روم و میان وعده ­های مکرر می­خورم.
  • – هنگام تماشای تلویزیون چیپس، پفک و سایر تنقلات را مصرف می­کنم.
  • – علاقه زیادی به شیرینی و شکلات دارم و همیشه از این نوع مواد در دسترس دارم.
  • – سالاد و سبزی نقش کمرنگی در تغذیه من دارند.

. . . .و بسیاری عادات غذایی غلط که جزء فرهنگ خانوادگی افراد شده است و ترک آن­ها بسیار مشکل است.

قدم اول بسوی کاهش وزن کنار گذاشتن این عادات است. سعی کنید در ابتدا بر روی همین موضوع تمرکز کنید و عادات صحیح  را جایگزین کنید .به­ عنوان مثال:

به­ جای نوشابه دوغ مصرف کنید، به­ جای تماشای تلویزیون حین صرف غذا، به صحیح خوردن و آهسته جویدن غذایتان تمرکز کنید. وقتی بیرون از منزل هستید و تا رسیدن به خانه نمی­توانید گرسنگی را تحمل کنید به ­جای اینکه به اولین رستوران یا ساندویچی وارد شوید، یک نوشیدنی سالم بنوشید. سعی کنید مواد پر کالری مثل شیرینی و شکلات نخرید یا آن­ها را در منزل در دسترس قرار ندهید. همیشه در یخچالتان سبزیجات و میوه داشته باشید تا اگر به سراغ یخچال رفتید، به جای خوردن یک بستنی، با این مواد هوس خود را فرو نشانید. توجه داشته باشید وقتی معده شما پر از سبزیجات است، کمتر خوردن یک شیرینی خامه­ ای وسوسه­ تان می­کند. به­ جای تهیه تنقلاتی مثل چیپس و پفک، میان وعده­ های سالم­تری مثل شیر کم چرب و بیسکویت جو میل کنید.

روغن غذای خود را کم کنید، به وضوح خواهید دید که در طعم آن تغییر محسوسی احساس نخواهید کرد. دستور غذاهای کباب شده یا بخارپز را یاد بگیرید و به جای سرخ کردن غذاها از این روش­ها استفاده کنید. هیچگاه زمان گرسنگی به خرید نروید و هنگام خرید شیر و ماست، انواع کم چرب را انتخاب کنید و . . . .

توجه کنید اهداف معقول و واقع گرایانه برای خود در نظر بگیرید. بسیاری از افراد حین مراجعه به پزشک انتظار دارند در عرض یک تا دو ماه ۲۰-۳۰ کیلوگرم وزن کم کنند درحالی­که از خطرات این روش کم کردن وزن بی اطلاعند. اگر شما قصد دارید سالم زندگی کنید کافی است ۱۰% از وزن فعلی خود را در عرض ۶ ماه کم کنید. بعنوان مثال اگر ۹۰ کیلو هستید، کافی است بعد از ۶ ماه به ۸۱ کیلو برسید تا خطر بیماری­هایی که قبلا گفته شد، کاهش یابد. سعی کنید در ۶ ماه بعدی این میزان وزن را حفظ کنید تا دوباره بالا نرود. در هر حال اگر تصمیم دارید کاهش وزنی بیش از این داشته باشید بیشتر از ۴ کیلوگرم در ماه وزن کم نکنید.

رژیمی که انتخاب می­کنید باید زیر نظر متخصص بوده و همه گروه­های غذایی را شامل شود. اگر در رژیمی تمامی گروه­های غذایی از جمله غلات و حبوبات، میوه و سبزی، شیر و ماست و گوشت نباشد، رژیم سالم و صحیحی نخواهد بود. این موارد باید به نسبت صحیح مصرف شوند نه این­که به طور کلی از رژیم غذایی حذف شوند.

ورزش کنید، زندگی فعال داشته باشید

  • اگر قصد دارید سریع‌تر چربی‌هایتان را بسوزانید و کاهش وزن به دست آمده را برای مدت طولانی حفظ کنید، همراه با رژیم غذایی ورزش کنید.
  • ورزش علاوه بر این­که به کاهش وزن (Weight loss) شما کمک می‌کند، باعث بهبود عملکرد قلب و ریه شده، سلامت بیشتر شما را تأمین می‌نماید.
  • می‌توانید برحسب علاقۀ خود و وسایلی که در اختیار دارید ورزش خود را انتخاب کنید یا اینکه ورزش‌های متنوعی را در روزهای مختلف هفته انجام دهید.
  • ورزش‌های هوازی از قبیل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و… برای کاهش وزن مناسب­ترند و به کاهش چربی شکم، باسن و ران کمک می‌کنند.
  • بهتر است حداقل ۵ روز در هفته ورزش کنید. برای تعیین شدت و مدت ورزش به خصوص اگر قبلاً زندگی غیرفعالی داشته‌اید با متخصص مشورت نمایید.

نقش دارو  یا جراحی در کاهش وزن

با راهکارهایی که گفته شد، بسیاری از افراد نیازی به دارو یا جراحی نخواهند داشت. در صورت لزوم پزشک شما این نوع درمان‌ها را نیز به شما توصیه خواهد کرد.

شاد بودن را فراموش نکنید!   🙂   این ویدئو را حتماً ببینید!!!

برای شروع ورزش و کاهش وزن می توانید مقاله اصول صحیح ورزش کردن را نیز بخوانید.

همچنین می توانید اضافه وزن خود را در صفحه ی محاسبه آنلاین اضافه وزن محاسبه نمایید.