رژیم های معجزه آسا که جواب نمی دهند

woman with scalesوقتی حرف از رژیم‌های لاغری و کاهش وزن  می شود، مدام به یکدیگر تذکر می ‌دهیم که “مبادا گول این تبلیغات الکی را بخوری یا شنیدی فلان روش لاغری چه بلایی سر پوست و موی آدم می‌آورد؟”؛ اما وقتی به عمل می‌رسیم، حاضریم به هر روشی دست بزنیم تا سریع‌تر از شر چند کیلو اضافه وزنمان خلاص شویم و خود ما  مشتری پر و پا قرص یکی از همین رژیم‌ها یا دستورالعمل‌های به اصطلاح معجزه‌آسا! می‌شویم. در ادامه قصد داریم نمونه‌هایی از بدترین توصیه‌ها و رژیم‌های کاهش وزن را به شما معرفی کنیم. فکر می‌کنید تا به حال چند مورد از آنها را امتحان کرده اید ؟

 

رژیم‌هایی که فقط روی یک نوع ماده غذایی یا یک گروه غذایی خاص متمرکز می‌شوند

رژیم سوپ کلم، رژیم کلم بروکلی، رژیم‌های وگان یا گیاه‌خواری صرف، رژیم خام‌خواری و خیلی دیگر از برنامه‌های غذایی کاهش وزن با کربوهیدرات اندک در این گروه قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید کاهش وزنی سالم و موثر داشته باشید باید دور این برنامه‌ها را یک خط قرمز پررنگ بکشید. می‌پرسید چرا؟ ساده است؛ بدن شما به انواع مواد مغذی از کربوهیدرات گرفته تا چربی و پروتئین و همچنین گروه‌های مختلف ریز مغذی از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد تا بتواند سر و سامانی به اعمال حیاتی خود داده و سلامتی‌اش را حفظ کند. اگر تا امروز تصور می‌کردید که سوپ کلم، سیب‌زمینی یا سفیده تخم‌‌مرغ به تنهایی حاوی همه این مواد مغذی هستند، در اشتباه بوده اید.

بگذارید همین‌جا خیالتان را  راحت کنیم که این برنامه‌های غذایی در کوتاه مدت خیلی خوب و شاید حتی بهتر از رژیم‌های سالم معمولی با محدودیت کالری جواب بدهند؛ اما در دراز مدت نتیجه برعکس داشته، ممکن است روند کاهش وزن  را متوقف کرده یا باعث شوند که دوباره چاق شوید.

در ضمن مگر چند بار در روز، هفته، ماه و سال می‌توانید رنگ، بو، شکل، قیافه سوپ کلم و طعم آن را تحمل کنید؟ مسلما مدت زمان زیادی طول نمی‌کشد. اینجاست که هوس باقی مواد غذایی وسوسه‌انگیز به سرتان می‌افتد و ریزه‌خواری‌ و پرخوری‌ با شدت بیشتری شروع می‌شود.

 

رژیم‌هایی که یک ماده غذایی «معجزه‌آسا» دارند

حتما شما هم دیده‌اید که برخی‌ از افراد برای کاهش وزن سراغ مواد غذایی می روند که اسمشان را خوراکی‌های معجزه‌آسا گذاشته اند و واقعا توقع دارند که مصرف آن خوراکی‌ها لاغرشان کند. البته این خوراکی‌ها در اغلب موارد چیزهای عجیب وغریبی نیستند بلکه در میانشان نام‌های آشنایی مثل فروکتوز یا قند میوه، پرتقال تلخ، سرکه سیب، چای سبز و… هم به چشم می‌خورد.

متاسفانه اغلب کسانی که شروع به رژیم گرفتن می‌کنند و هدفشان این است که هر چه زودتر از شر چربی‌های اضافی خلاص شده و به اصطلاح مانکن شوند، انتظار دارند که با خوردن یک ماده غذایی یا یک داروی خاص روی غلتک لاغری بیفتند؛ ولی باید ناامیدشان کنیم چون حداقل تا امروز چنین ماده غذایی به وجود نیامده است. خوردن هیچ ماده غذایی خاصی در زمان مشخصی از روز نمی‌تواند سرعت لاغری و کاهش وزن را  بالا ببرد مگر اینکه در ترکیب یک برنامه غذایی مناسب و با در نظر گرفتن کالری مورد نیاز بدن شما باشد. در ضمن مراقب  کسانی باشید که می‌خواهند با فروش یک قرص، پودر یا کپسول بی‌نام و نشان و بدون بسته‌بندی مشخص شما را لاغر کنند حتی اگر به گفته خودشان دارویی که کف دستتان می‌گذارند ۱۰۰ درصد خالص و گیاهی باشد!

روزه‌داری‌های طولانی مدت و گرسنگی دادن به خود

اگر رژیم کاهش وزنی که به شما پیشنهاد شده باعث می‌شود مدت زمانی طولانی از روز را گرسنه بمانید و با مقدار کالری بسیار اندک بسازید، شک نکنید که توی تله یک رژیم غلط افتاده‌اید. روزه‌داری‌های طولانی مدت و گرسنگی دادن به خود می‌تواند باعث کاهش وزن شود؛ اما باید بدانید که این وزن از دست رفته، توده با ارزش عضلانی شما و بخشی از آب بدنتان بوده و چربی‌های اضافی سر جای خودشان باقی مانده‌اند. اگر شک دارید،  به یک کلینیک معتبر مراجعه کرده و درصد چربی بدنتان را قبل و بعد از این رژیم‌ها چک کنید. مطمئنا از نتیجه‌ی آن حسابی متعجب خواهید شد.

 منبع: همشهری تندرستی