زمان مناسب مصرف خوراکی بعد از ورزش

exercise-ketosis-and-low-carb-dietپرسش بسیاری از افراد این است که با چه فاصله زمانی بعد از ورزش مجاز هستند خوراکی مصرف کنند. گاهی به افراد تحت درمان کاهش وزن توصیه می­ شود تا ۲ ساعت بعد از ورزش هیچ ماده غذایی مصرف نکنند. ما این خبر خوب را به شما  می­ دهیم که می ­توانید بلافاصله بعد از ورزش خوراکی میل کنید، البته شروطی دارد:

اگر به منظور کاهش وزن و چربی سوزی ورزش می­ کنید، آنچه مهم است کل کالری دریافتی روزانه شما است. شما می­ توانید میان وعده معمول خود را بعد از ورزش مصرف کنید و متحمل گرسنگی و ضعف نشوید. مصرف آب حین و بعد از ورزش بسیار مهم است. برخی از افراد بلافاصله بعد از ورزش ولع زیادی به مصرف مواد غذایی دارند و ممکن است با استفاده بیش از حد خوراکی­ها چندین برابر کالری سوزانده شده ناشی از ورزش را در چند دقیقه کوتاه جایگزین نمایند. این مشکل با خوردن آب و یک وعده پروتیینی مثل دو عدد سفیده تخم مرغ آب­پز رفع می­ شود. در غیر اینصورت می ­توانید یک میان وعده کربوهیدراتی مثل میوه  میل کنید. بنابراین اگر کالری دریافتی شما بیش از کالری مورد نیاز شما نشود، مشکلی نخواهید داشت و این نگرانی که “مصرف خوراکی بلافاصله بعد از ورزش اثر ورزش را خنثی می­ کند” درست نیست.

اگر به منظور افزایش وزن یا حجم عضلات ورزش می­ کنید، در کنار مصرف آب و کربوهیدرات، پروتیین هم نقش مهمی در تغذیه بعد از ورزش خواهد داشت. در این شرایط بر اساس نیاز روزانه می توانید دو تا سه واحد پروتیینی مثل سینه مرغ آب­پز استفاده کنید یا پودرهای مکمل پروتیینی را  زیر نظر متخصص مصرف کنید.