شما جزء کدام دسته هستید؟

غذاخورغذاخورهای احساسی

وقتی استرس و اضطراب دارید به سراغ یخچال می روید؟ وقتی یک گفتگوی ناراحت کننده با دوستتان را به پایان می رسانید، به سراغ شیرینی فروشی می روید؟

اگر در زمان های ناراحتی، اضطراب و حوادث ناگوار به جای اینکه اشتهایتان کم شود بی وقفه غذا می خورید، جزء این دسته هستید.

آیا راه درمانی وجود دارد؟ بله…حمایت عاطفی در درمان شما بسیار مهم است. بنابراین برنامه کاهش وزن را با چند نفر از دوستان و نزدیکان خود شروع کنید. از احساسات خود برای آن ها بگویید. کاهش وزن گروهی برای شما بیشترین موفقیت را دارد.

 غذاخورهای عادتی

بسیاری از افراد چاق مشکلات هورمونی دارند که مانع احساس سیری در آن ها می شود. این افراد وقتی شروع به خوردن می کنند مدت ها طول می کشد که ارسال پیام سیری در مغز فعال شود. به عبارت دیگر خوردن در این افراد مثل رانندگی در یک جاده خلوت است که هیچ تابلوی ایستی ندارد. ژنتیک مستعد کننده و مقاومت به هورمون سیری در این افراد عامل اصلی چاقی است.

درمان این مشکل چیست؟… انتخاب غذاهای دیر جذب یا کند هضم به شما کمک خواهد کرد. رژیم های پروتیین بالا و کربوهیدرات هایی مثل نان سبوس دار مدتی طولانی تر شما را سیر نگه می دارد.

غذاخورهای خوش گذران

آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که کلمه تفریح برایتان رستوران و کافی شاپ را تداعی می کند؟ از بسیاری افراد می شنویم که “تنها تفریح من غذا خوردن” است. همچنین این گروه از افراد به دنبال مصرف شیرینی وانواع دسرها به دلیل ترشح هورمون های شادی برای مدت کوتاهی حس سرخوشی دارند. اما به سرعت این اثر از بین می رود و دوباره چرخه مصرف خوراکی تکرار می شود.

در این افراد اجتباب از خوراکی های با جذب سریع بتدریج این وابستگی را رفع خواهد کرد. به عبارت دیگر مثل برنامه ترک اعتیاد این افراد یک برنامه درمانی منظم نیاز دارند.

نقش ورزش در درمان انواع غذاخورها چیست؟

ورزش استرس را کاهش می دهد بنابراین در درمان غذاخورهای احساسی مؤثر است.

ورزش مقاومت به هورمون انسولین را می کاهد بنابراین در درمان غذاخورهای عادتی مؤثر است.

ورزش با ترشح هورمون اندورفین باعث ایجاد حس لذت می شود بنابراین در درمان غذاخورهای خوش گذران مؤثر است.