شیر و لبنیات پرچرب هم خطر بیماری های قلبی عروقی را کم می کند!

شیر و لبنیاتاخیراً چاپ مقاله ای در یکی از پایگاه های معتبر علمی باعث شده است که برخی از افراد حتی متخصصان هم به اشتباه بیفتند. این مقاله نتیجه یک مطالعه در ۲۱ کشور است که رابطه مصرف شیر و لبنیات را با بیماری های قلبی عروقی بررسی کرده است.

نتیجه این بررسی نشان داده است که مصرف بیشتر شیر و لبنیات چه کم چرب و چه پرچرب خطر این بیماری ها را کاهش می دهد. دغدغه اصلی، وجود اسیدهای چرب اشباع شده مضر در محصولات پرچرب لبنی است که یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. اما اگر قرار باشد عدم مصرف لبنیات با مصرف انواع پرچرب مقایسه شود، دومین انتخاب بهتر است چرا که وجود سایر مواد مغذی در این گروه غذایی مفید می توانند تأثیرات سلامتی بالایی از جمله کنترل چربی و قند خون، کنترل وزن و التهاب داشته باشند. یونهایی از قبیل کلسیم، پتاسیم، فسفر و منیزیوم بر کنترل فشار خون مؤثرند. پروتیین موجود در لبنیات پروتیین کاملی است و باعث احساس سیری می شود و از خوردن بیش از حد نیاز جلوگیری می کند. برخی اسیدهای چرب مفید موجود در این مواد غذایی از قبیل CLA تأثیرات سلامتی مثبتی از جمله کنترل وزن و کاهش التهاب در بدن دارد.

از مجموع مطالب فوق می توان چنین نتیجه گرفت که مصرف شیر و لبنیات بر کاهش بیماری های مختلف تأثیر گذار است. اما در مصرف این دسته از مواد غذایی بخصوص انواع پرچرب آن زیاده روی نکنید چون کالری بالای دریافتی باعث چاقی خواهد شد. مصرف متعادل سه واحد از این گروه غذایی از قبیل ۳ لیوان شیر یا ماست در روز توصیه می شود. کره و خامه را در این دسته بندی قرار ندهید چون چربی و کالری بسیار بالایی دارند و فواید شیر و ماست یا پنیر را ندارند.