فقط حرکت کنید!

ورزش۱۰ سال قبل ۱۲۰ کیلوگرم وزن داشتم. به دلیل بیماری آسم با ورزش دچار تنگی نفس می شدم و این باعث شده بود که بیشتر اوقات روز روی کاناپه دراز بکشم و در استراحت باشم. یادم هست مادرم روزهای آخر عمرش را می گذراند و آخرین حرفی که به من زد این بود که “هر چقدر می توانی حرکت کن”…

داروهایم را با کمک متخصص تغییر دادم و شهر زندگی ام را به مکان مرطوب تر با آب و هوای مناسب تری منتقل کردم. هر زمان که فرصتی داشتم یا حال جسمی ام اجازه می داد، پیاده روی می کردم و کم کم توانایی شرکت در ورزش منظم و حضور در باشگاه ورزشی را پیدا کردم. حالا وزنم پایین آمده است و این جمله را فراموش نمی کنم که: “هر چقدر می توانی حرکت کن“…

 مدت هاست گایدلاین های مختلفی منتشر می شوند و برنامه فعالیت فیزیکی را برای حفظ سلامت پیشنهاد می کنند. به طور متوسط در این راهنماها، فعالیت هوازی معادل ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته توصیه می شود. فعالیت هوازی فعالیت هایی است که تقریباً عضلات بزرگ بدن را درگیر می کنند، ضربان قلب را بالا می برند و فرد می تواند مدتی نسبتاً طولانی، مثلاً ۱۵ تا ۶۰ دقیقه فعالیت مذکور را ادامه دهد. نمونه این فعالیت ها پیاده روی سریع، دویدن یا شنا کردن است.

در هرحال قصد بر این است که شما زندگی فعالتری داشته باشید. جدیدترین راهنمای فعالیت فیزیکی پا را از همه برنامه های مذکور فراتر گذاشته است و پیشنهاد می کند که فعالتر زندگی کنید حتی اگر در طول روز فقط فرصت کنید یک طبقه پله را بالا و پایین بروید. یقیناً این مقدار فعالیت در حد توصیه های استاندارد، آمادگی بدنی را بالا نخواهد برد اما شما با هر فعالیتی هر چند اندک، سالمتر از قبل خواهید بود.

در انتظار ۳۰ دقیقه طلایی وقت آزاد در طی روز نباشید که ورزش را شروع کنید. دقیقه های خالی را بین امور روزانه شکار کنید و قدمی به سوی سلامتی بردارید. بتدریج فعالیت خود را افزایش دهید.