فقط شکمم چاق است!

چاقی شکمبسیاری از افراد از چاقی موضعی بخصوص در ناحیه شکم و پهلوها شکایت دارند. ممکن است شما وزن طبیعی داشته باشید اما باز هم لباس های معمول شما در ناحیه شکم و پهلو تنگ بیفتد. چرا این مسأله در زندگی مدرن امروز زیاد دیده می شود؟

یک لیوان را در نظر بگیرید که داخلش خاک شیر ریخته اید. وقتی لیوان بی حرکت است،‌ خاک شیرها بیشتر و بیشتر ته نشین می شوند. بدن انسان هم مثل همان لیوان است که با بی تحرک بودن، چربی ها آهسته آهسته در شکم بر روی هم انباشته می شوند. بلای زندگی مدرن بی تحرکی است. بخاطر همین است که اجداد ما با اینکه همیشه گوشت قرمز شکار می خوردند به اندازه ما چاق نبودند. برای شکارشان باید ساعتها می دویدند و زندگی پرتحرک طبیعی به چربی ها  اجازه نمی داد که در شکمشان رسوب کند. اما چاره چیست؟

چند راهکار ساده را با هم مرور کنیم:

  • از گرسنگی طولانی مدت دوری کنید اما حجم غذای خود را کم کنید.
  • تحرک داشته باشید. در بین کار هر چند دقیقه از صندلی خود بلند شوید و کشش و حرکت در اندام های خود ایجاد کنید، حتی اگر این حرکت طی مسیر کوتاهی تا پنجره اتاق و تماشای خیابان یا رفتن تا دستشویی و آبی به دست و صورت زدن یا انجام چند حرکت کششی ساده در کنار میز کارتان باشد.
  • تمرینات هوازی با شدت و مدت مناسب داشته باشید تا چربی های انباشته شده در ناحیه شکم و پهلو بسوزند. توجه داشته باشید که چربی های مرکزی بدن به شدت مقاومند و باید برنامه ورزشی صحیح و هدفمند برای کاهش آن ها داشته باشید.
  • برخی مکمل ها می توانند در افزایش سوختن چربی های شکمی موثر باشند اما باید این مکمل ها را تحت نظارت و بر اساس شرایط فردی و سابقه سلامتی خود دریافت کنید.
  • طب سوزنی می تواند در کاهش وزن کمک کننده باشد. با کاهش وزن مقداری از چربی های مرکزی هم کاهش می یابد.
  • آیا روش ها و دستگاه های لاغری موضعی موثرند؟ این روش ها را با احتیاط و با مشاوره انتخاب کنید. برخی از این روش ها در کنار رژیم و ورزش مناسب، می­توانند در شکل دهی و کاهش چربی موضعی کمک کننده باشند.