فواید ورزش فقط کالری سوزی و چربی سوزی نیست

cs-ibs-exercise-722x406آیا شما هم تجربه کرده ­اید که چندین کیلومتر بر تردمیل بدوید و عرق بریزید اما کالریی که دستگاه نشان می­ دهد ناامیدتان ­کند؟ گاهی کالری سوزانده شده حین ورزش معادل مصرف یک یا دو لیوان نوشابه است. پس این همه تلاش چه فایده­ای دارد؟

زمانی­که شما ورزش می­ کنید تا چندین ساعت متابولیسم بدنتان بالا می­ ماند. بسیاری از کسانی­ که تحت رژیم­ های نادرست و کم کالری قرار گرفته ­اند، سوخت و ساز بدنشان پایین می ­آید و ورزش یکی از راهکارهای بسیار موثر برای درمان این مشکل است.

زمانی­که ورزش می­ کنید- بخصوص اگر ورزش در صبح انجام شود- هورمون ­های اشتها تنظیم می­ شوند و در طی روز کنترل بیشتری بر مصرف مواد غذایی خود دارید. ورزش در طی زمان اشتهای شما را تنظیم می­ کند و به­ تدریج پرخوری­ های شما کاهش می­ یابد. علاوه بر این فعالیت فیزیکی منظم استرس را کاهش می­ دهد، در نتیجه پرخوری ­های عصبی را کم می ­کند.

فعالیت فیزیکی منظم قند خون شما را تنظیم می ­کند، در نتیجه نوسانات قند خون در طی روز کم شده و ولع به مصرف مواد غذایی بخصوص کربوهیدرات کاهش می ­یابد. همچنین ورزش مقاومت به انسولین را- هورمون تنظیم کننده قند خون- کاهش می­دهد.

ورزش مناسب و منظم اندورفین­ ها را در بدن افزایش می­ دهد و در پی آن تحمل شما به درد بیشتر می ­شود. به عنوان مثال دردی که قبلا در زانو احساس می­ کردید و مزاحم فعالیت ­های روزمره شما بود، به تدریج به نظرتان کمتر می­ شود. در نتیجه راحت­تر از قبل فعالیت­ های خود را انجام می ­دهید و به مرور به شخص فعال­تری تبدیل خواهید شد. علاوه بر این، ورزش عضلات شما را قویتر می ­کند و فعالیت ­هایی را که قبلا به نظرتان مشکل بود، براحتی انجام می ­دهید.

یکی از علل ریزه­ خواری نداشتن سرگرمی در اوقات فراغت است، ورزش به عنوان یک تفریح، شما را در ساعاتی از روز مشغول می­کند و خطر ریزه­خواری را کم می­کند. همچنین خواب شما را بهبود می­بخشد و احتمال بدخواب­های شبانه و مصرف تنقلات را در این ساعات کاهش می­دهد.

موارد ذکر شده فقط اشاره­ای بود به اثرات ورزش در کاهش وزن. مسلما فواید سلامتی دیگری نیز از ورزش حاصل می­شود، از جمله بهبود وضعیت قلبی ریوی، تنظیم فشارخون، بهبود عملکرد مفاصل و ….

بنابراین فعالیت فیزیکی را بدون توجه به کالری مصرفی ناشی از آن در برنامه روزانه خود قرار دهید.