کبد چرب ، تغذیه و ارتباط آن با کاهش وزن

کبد چرب و تغذیه

تغذیه و کبد چرب
بیماری کبد چرب غیر الکلی از جمله بیماری ‌هایی است که با چاقی و الزام کاهش وزن رابطه مستقیم دارد و می‌تواند منجر به آسیب‌های شدید کبدی در مبتلایان شده، سیرزو یا حتی سرطان کبد را به دنبال داشته باشد. علاوه بر چاقی، مصرف برخی از داروها، ابتلا به دیابت نوع دو، اختلالات چربی خون، اختلالات مادرزادی متابولیسم، با‌ی­پس ژژنوم – ایلئوم و… نیز می‌تواند منجر به بروز کبد چرب شود.

بیماران مبتلا به کبد چرب ممکن است هیچ نشانه خاصی نداشته باشند و تنها با انجام آزمایشات پاراکلینیکی به بیماری خود پی ببرند، اما این بیماری می‌تواند منجر به ضعف، خستگی و بزرگ شدن کبد (هپاتومگالی) شود.

کبد چرب ناشی از افزایش بیش از حد چربی در سلول‌های کبدی است و اگر میزان چربی موجود در رژیم غذایی یک فرد عادی بیشتر از حد تحمل بدنش باشد، ممکن است به­تدریج باعث این اختلال شود.

ارتباط سایز کمر و کبد چرب

چاقی شکمی علاوه بر اینکه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد، با بالا رفتن احتمال بروز کبد چرب نیز رابطه دارد. مردانی که دور کمرشان بیشتر از ۱۰۲ سانتی‌متر و زنانی که اندازه دور کمرشان بیشتر از ۸۸ سانتی‌متر است باید پیش از ابتلا به دیابت و کبد چرب به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر چربی‌های اضافی دور شکم و کاهش وزن خود باشند. در حالت مطلوب شاخص توده بدنی افراد (BMI) باید بین ۱۸ تا ۲۵ باشد. یعنی فرد مبتلا به کبد چرب نباید اضافه وزن یا چاقی داشته باشد (به نرم افزار محاسبه اضافه وزن در سایت مراجعه کنید).

تاثیر برنامه غذایی در بهبود کبد چرب

اگر چه درمان این بیماری به علت ایجاد کننده آن مرتبط است، رعایت نکاتی ساده در برنامه غذایی فرد مبتلا می‌تواند شرایط او را بهتر کند.

رعایت برنامه غذایی کم‌چرب برای این بیماران از اهمیت فراوانی برخوردار است. البته این افراد باید از مصرف الکل نیز پرهیز کنند.

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید میزان فیبر موجود در برنامه غذایی خود را بالا ببرند. انواع نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات، منابع خوب فیبر محلول و غیرمحلول هستند. شیر و لبنیات، گوشت و چربی، فاقد فیبر هستند.

اگر مبتلا به کبد چرب هستید به خودتان گرسنگی ندهید و البته پرخوری هم نکنید. بهترین شرایط تغذیه­ای برای شما، افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم آن است.

مصرف کلم بروکسل، کلم بروکلی، گل کلم، سیر و پیاز را در برنامه غذایی خود افزایش دهید.

اگر در این زمینه سوالی دارید می توانید در شبکه اجتماعی کاربران کلینیک چاقی دکتر علیزاده عضو شوید.