ملاحظات مهم ورزشی برای پرسفرها

18ia3piul4ad5jpgممکن است گاهی به سایر کشورها سفر کنید یا مهمان­ هایی از کشورهای دیگر داشته باشید. تجربه علایمی مثل بی­قراری، اختلال خواب یا درد عضلانی از جمله مشکلاتی است که ممکن است در سفرهای طولانی به شرق یا غرب ایجاد شوند. اگر بر اساس شغل خود مجبور به مسافرت­ های مکرر و طولانی هستید یا قصد دارید تعطیلات را در کشور دیگری بگذرانید، توصیه­ های زیر را بکار گیرید.

اگر به کشوری سفر می­کنید که بیشتر از ۳ ساعت با کشور سکونت شما فاصله دارد بهتر است از چند روز قبل، ساعات خواب و بیداری خود را مطابق با ساعات کشور مقصد تغییر دهید. به عنوان مثال اگر قصد دارید به ژاپن سفر کنید که از نظر ساعات شبانه روز چند ساعت از کشور ایران جلوتر است، چند روز قبل از سفر شب­ها یکی دو ساعت زودتر بخوابید و صبح ­ها زودتر بیدار شوید تا ساعت فیزیولوژیک بدنتان به ساعت کشور مقصد نزدیکتر شود. در سفر به سمت غرب برعکس حالت فوق است و باید دیرتر بخوابید و دیرتر بیدار شوید.

اگر در حین سفر تمرینات کششی انجام دهید گرفتگی عضلانی و خستگی جسمی شما کمتر م ی­شود. این تمرینات را می­توانید در حالت نشسته هم انجام دهید. انقباضات عضلانی در حالت نشسته هم در کاهش علایم موثر است، به این نوع انقباضات عضلانی انقباضات ایزومتریک گفته می­ شود. می­توانید این تمرینات را پس از رسیدن به مقصد نیز انجام دهید. علاوه بر این پس از رسیدن به مقصد نیز می ­توانید تمرینات هوازی سبک مثل پیاده­ روی داشته باشید.

در صورتی­که پس از رسیدن به کشور جدید احساس خواب آلودگی دارید می­ توانید صبحانه ­ای پر پروتیین مثل تخم مرغ، حبوبات و شیر مصرف کنید و اگر شب است و نیاز دارید که بخوابید بهتر است عصرانه و شام را مواد غذایی با کربوهیدرات بالا مثل پاستا، برنج و دسر انتخاب کنید. فراموش نکنید که مصرف مایعات بخصوص آب در تطابق سریعتر و کاهش علایم شما کمک کننده است.