مهمترین علائم و نشانه های بیماری های قلب و عروق

بیماری قلبیاگر حین فعالیت و ورزش یا حتی در هنگام استراحت یکی از علائم زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

• احساس ناراحتی در قفسه سینه
  • در اغلب موارد به صورت ‏فشارنده و در ناحیه پشت جناغ می باشد.
  • با فعالیت، افزایش و با استراحت تخفیف می ‏یابد.
  • ممکن است به بازوی دست چپ و گاهاً به گردن و فک انتشار یابد.
  • با مصرف ‏قرص های زیر زبانی نیتروگلیسیرین در طی ۵-۳ دقیقه قطع می شود.
  • معمولاً ارتباطی ‏با وضعیت بدن (خوابیدن یا نشستن) ندارد.
  • تنگی نفس
  • اگر تنگی نفس با فعالیت تشدید شود و در حالت خوابیده افزایش یابد یا ‏حملات تنگی نفس، شبانه باشد، علل قلبی نظیر نارسایی قلب و مشکلات دریچه ای ‏مطرح است.
  • سرگیجه
  • احساس سبکی سر، تاری دید و عدم تعادل مخصوصا اگر همراه با تعریق سرد باشد، می تواند ناشی از آریتمی قلبی، ضربان پایین قلب یا افت فشارخون باشد.
  • سنکوپ
  • از دست رفتن هوشیاری (غش کردن) در هنگام فعالیت می تواند به علت بیماری قلبی باشد.
  • طپش قلب
  • احساس طپش قلب ممکن است به علت آریتمی قلبی باشد یا ناشی از اضطراب و ‏فعالیت باشد.
  • در صورتی که فرد با فعالیت کم دچار طپش قلب شود، مراجعه به پزشک، ‏معاینه قلبی و در صورت لزوم بررسی های قلبی توصیه می شود.
  • خیز یا ادم مچ پا
  • در مراحل پیشرفته بیماری قلبی که کارکرد پمپ قلب اشکال پیدا می کند، مایع موجود در بافت های بدن بطور کامل تخلیه نمی شود و در زیر جلد انباشته می گردد.
  • ضعف و خستگی زودرس
  • ضعف و خستگی زودرس یکی از علائم شایع در نارسایی قلب و مشکلات دریچه ای قلب می باشد. همراهی ‏علائمی از قبیل تنگی نفس، سرفه، کندی نبض (ضربان کمتر از ۶۰ بار در دقیقه)، ‏حملات سنکوپ، تعریق سرد و سرگیجه به تشخیص بیماری های قلبی کمک می کند.