مکمل‌ پروتئین برای همه ورزشکاران ضروری نیست

یکی از سوالات جدیProtein Powder‌ای که در خصوص استفاده از مکمل‌های پروتئینی مطرح می‌شود این است که آیا واقعا لازم است ورزشکاران برای حجم‌گیری از این پودرها استفاده کنند یا خیر.

واقعیت این است که لزوما هر ورزشکاری برای افزایش حجم عضلاتش نیاز به مکمل پروتئینی ندارد. درواقع یکی از سخت‌ترین کارها این است که ما رژیمی با پروتئین کم تنظیم کنیم و ورزشکار با توجه به حجم زیاد غذای مصرفی در طول روز پروتئین بالایی هم دریافت می‌کند. یکی از علت‌هایش هم این است که میزان مصرف پروتئین در ورزشکاران به ازای وزن بدن محاسبه می‌شود. معمولا ورزشکارانی که ورزش‌های استقامتی انجام می‌دهند، به ۱/۲ تا ۱/۴ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود نیاز دارند و این رقم در ورزشکاران قدرتی حدود ۱/۴ تا ۱/۷ است و در بالاترین حد مجاز هستیم که میزان پروتئین مصرفی را به ۲/۲ در طول روز برسانیم که البته کیفیت پروتئین مصرفی هم در این زمینه تعیین‌کننده است.

خیلی‌‌ها تصور می‌کنند که افزایش حجم عضلات ورزشکاران به دلیل مصرف پروتئین است، ولی در اغلب موارد استفاده از ترکیبات دیگر به ویژه هورمون‌‌هاست که این حجم را برای عضلات ورزشکار به وجود می‌آود.

نوع پروتئین مصرفی که برای ورزشکاران تجویز می‌شود و هدفی که از این کار داریم هم مهم است. به عنوان مثال اگر برای کسی که می‌خواهد وزن اضافه کند، پروتئین وی صد در صد تجویز شود که اصلا اشتهایی برای خوردن باقی برایش باقی نمی‌ماند! یا مثلا برای افزایش حجم می‌توان از پروتئین وی استفاده کرد اما اگر هدف جلوگیری از کاتابولیسم عضلات باشد، تجویز کازئین مناسب‌‌تر است.

مساله تایمینگ یا زمان‌بندی مصرف مکمل‌ها نیز باید به دقت در نظر گرفته شود. مثلا کازئین دیرهضم است و می‌تواند از نظر گوارشی برای فرد مشکل ایجاد کند، پس شاید بهتر باشد که زمان مصرف را برای قبل خواب تنظیم کرد. اما در شرایط ریکاوری بهتر است که در یک ساعت اول پس از ورزش تجویز شود.

 استفاده از مکمل‌های پروتئینی در ورزشکاران زمانی توصیه می‌شود که ما نتوانیم از طریق مواد غذایی مصرفی روزانه نیاز فرد را تامین کنیم. در ضمن نکته مهمی که برای مصرف پروتئین در طول روز وجود دارد این است که مقدار مجاز مصرف پروتئین در طی روز ـ چه از طریق غذا و چه از طریق مکمل ـ بین وعده‌ها و میان‌وعده‌ها تقسیم شود.

اگر مصرف روزانه فرد در هر وعده بیش از ۰/۲۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باشد، این احتمال که پروتئین دفع شود وجود دارد و تنها استثنا مربوط به قبل خواب و بعد ورزش است که میزان انسولین بالا بود و تا ۰/۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نیز می‌تواند از پروتئین استفاده کرد.