مکمل های اسیدهای آمینه: ضروری یا بی فایده؟

مکمل ورزشیاگر به باشگاه­ های ورزشی یا فروشگاه­ های مکمل سر زده باشید حتماً با این نوع از مکمل های ورزشی آشنا شده ­اید. آمینو یا اسیدهای آمینه ضروری (EAA)، اسیدهای آمینه شاخه دار (BCAA) و …

اسیدهای آمینه ضروری در بدن ساخته نمی ­شوند و باید توسط مواد غذایی به بدن برسند. اسیدهای آمینه شاخه ­دار شامل لوسین، ایزولوسین و والین است که جزیی از اسیدهای آمینه ضروری هستند.

یک رژیم غذایی مناسب شامل پروتیین­ های حیوانی می­تواند تأمین کننده این اسیدهای آمینه باشد. پروتیین های حیوانی مثل گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات حاوی همه انواع اسیدهای آمینه ضروری هستند.  هر ۱۰۰ گرم پروتیین با کیفیت خوب مثل انواع گوشت، حاوی ۱۵ تا ۲۰ گرم اسیدهای آمینه شاخه دار است. بنابراین لازم نیست این اسیدهای آمینه حتماً توسط مکمل های ورزشی تأمین شوند. کسانی که رژیم گیاه­خواری دارند در معرض کمبود پروتیین مورد نیاز بدن بخصوص این دسته از اسیدهای آمینه هستند. ترکیب خوراکی های با منشأ گیاهی مثل مصرف همزمان نان و حبوبات می تواند در تأمین این گروه از اسیدهای آمینه کمک کند.

مصرف اسیدهای آمینه ضروری به افزایش بافت عضلانی در کنار ورزش کمک می کند. انواع شاخه دار می تواند خستگی حین تمرین را کاهش دهد. از مصرف بیش از حد این نوع اسیدهای آمینه خودداری کنید چون مصرف مقادیر زیاد آن ممکن است عملکرد معکوس داشته و خستگی را افزایش دهد.

ورزش قدرتی جهت افزایش ساخت و ترمیم فیبرهای عضلانی نیاز به این مواد را بالا می­برد. در ورزش­های استقامتی مثل دویدن طولانی مدت و دوچرخه سواری هم تأثیر لوسین در افزایش عملکرد شناخته شده است که بهتر است از مواد غذایی طبیعی تأمین شود، به عنوان مثال شیر یکی از منابع بسیار خوب اسید آمینه شاخه دار لوسین است.

در هرحال اگر قصد دارید مکملی کنار ورزش خود مصرف کنید، انواع مکمل های پروتیین کامل مثل ایزووی انتخاب بهتری هستند.