نقشه فرار از چاقی عید

108404عید که می‌شود، انواع شیرینی، شکلات و… از در و دیوار می‌ریزد و ما یادمان می‌رود که باید به خودمان رحم کنیم! چه آنهایی که از دو سه ماه قبل، سخت رژیم گرفته اند و چه آنهایی که به‌خاطر بیماری  باید پرهیز غذایی داشته باشند، اصول تغذیه سالم را فراموش می‌کنند و  در این سیزده روز چند کیلویی هم چاق می‌شوند. چه کار کنیم که بعد از تعطیلات با دیدن عدد وزنمان بر ترازو افسرده نشویم؟ ….این توصیه‌ها را بخوانید.

قبل از غذا آجیل بخورید

برای حفظ سلامتی که نمی‌شود از دید و بازدید نوروزی فرار کرد. اگر هم دست میزبان را که پی ‌در ‌پی شیرینی و آجیل تعارف‌مان می‌کند، رد کنیم، شاید باعث دلخوری و رنجش شویم، پس بهتر است در وعده‌های غذایی اصلی کمتر بخوریم و در عید دیدنی نه خودمان و نه دیگران را زجر ندهیم! در ضمن فراموش نکنید که آجیل را قبل از غذا بخورید چون مغزدانه‌ها حاوی فیبر و پروتیین است که معده را پر می‌کند و باعث  احساس سیری می‌شود.

انواع مغزهای روغنی و آجیل شامل بادام، فندق، پسته، تخمه، بادام زمینی و بادام هندی و گردو  هستند که ارزش غذایی بالایی دارند و مصرف متعادلشان ‌برای سلامت انسان مفید است. مغزها به دلیل داشتن چربی زیاد، بسیار پرکالری هستند، بنابراین برای افراد لاغر و کسانی که نیاز به افزایش وزن دارند، بسیار مفیدند. همچنین چربی موجود در دانه‌های روغنی یا همان آجیل از انواع چربی‌های گیاهی غیراشباع است. چربی‌های غیر اشباع به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب با چند باند مضاعف، سبب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامناسب خون نمی‌شود، بنابراین برای قلب و عروق مضر نبوده، حتی در کاهش چربی‌های نامطلوب خون هم به شما کمک می‌کند. ولی در مجموع به دلیل چربی زیاد و کالری بالای موجود در آجیل، افراط در مصرف آنها سبب افزایش وزن و چاقی می‌شود، بنابراین تعادل در مصرف آنها حائز اهمیت است.

از طرف دیگر انواع مغزها حاوی مقادیر مناسبی پروتئین گیاهی هستند، بنابراین اگر به همراه نوع دیگری از پروتئین گیاهی مثل حبوبات یا غلات مصرف شوند، تاثیر بیشتری بر سلامتی بدن خواهند داشت. از طرفی آجیل‌ها از منابع خوب ویتامین‌های گروه ب، آهن و روی هم به شمار می‌آیند.

 

ناهار و صبحانه را یکی نکنید

درست است که لذت خواب صبح، آن‌هم در یک روز دلپذیر بهاری را با کمتر چیزی می‌شود عوض کرد، اما دیر بیدار شدن باعث برهم خوردن ساعات معمول غذا خوردن و در اغلب موارد حذف وعده صبحانه می‌شود. نخوردن صبحانه هم زیاده‌‌روی در مصرف تنقلات، پرحجم شدن وعده ناهار و برهم خوردن سیستم سوخت ‌و‌ ساز بدن را به‌دنبال دارد.

 

هر چه کوچکتر، بهتر!

شیرینی عضو جدایی‌ناپذیر دید و بازدید‌های نوروزی است، اما نه خواص آجیل را دارد نه مثل میوه نسبتا کم‌کالری است. درواقع تاثیر چاق‌کنندگی شیرینی به‌خاطر متراکم بودن کالری آن، حتی از آجیل هم بیشتر است و زیاده‌روی در مصرف آن عوارض بیشتری را به دنبال خواهد داشت. یادتان باشد بدترین نوع چربی‌ و مقدار فراوانی قند ساده (شکر سفید) در تهیه شیرینی‌جات به کار می‌رود. پس در مصرف شیرینی به‌شدت احتیاط کنید و در عید ‌دیدنی‌ها، شیرینی‌های خشک کوچک را میل کنید.

 

آب بنوشید

یبوست از جمله مشکلات شایع گوارشی است که در تعطیلات نوروزی، به‌ویژه در سفر، گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد و مهمترین علت آن کاهش فعالیت‌ بدنی و کاهش مصرف آب و مایعات در این ایام است. پس برای نوشیدن مایعات در این ایام برنامه‌ریزی داشته باشید و نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب را فراموش نکنید.

یادتان باشد آب جهت انجام واکنش‌های داخلی بدن نیز لازم و حیاتی بوده و برای سلامتی و شادابی پوست هم مفید است، بنابراین نوشیدن این ماده حیات بخش را در طی روز فراموش نکنید. در سفرهای نوروزی نیز از آب‌های بسته‌بندی‌شده  مورد اطمینان استفاده کنید. برای برطرف کردن نیاز بدن به مایعات، آب بهترین پیشنهاد است و مصرف آب‌میوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار توصیه نمی‌شود. مصرف چای بیش از حد نیز باعث تحریک دفع ادرار خواهد شد و چای پررنگ به‌ویژه در کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند، رفلاکس معده را تشدید می‌کند.

 

زیاده‌روی حتی در خوردن میوه، ممنوع!

میوه‌ها و سبزی‌ها کلید سلامت برنامه غذایی روزانه هستند. مصرف آنها به عنوان بخشی از الگوی غذایی سالم می‌تواند بدن ما را در مقابل بیماری‌های مختلف ایمن نماید. این دو گروه از مواد غذایی از یک طرف باعث عملکرد مناسب دستگاه گوارش می‌شوند و  از طرف دیگر در پیشگیری از یبوست کمک شایانی می‌کنند. از سوی دیگر مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها از اشتهای کاذب شما پیشگیری می‌کند، علاوه بر این در پیشگیری از چاقی شکمی هم  موثر است. در هنگام پذیرایی‌های نوروز اولین چیزی که برای خوردن انتخاب می‌کنید، خیار و میوه‌های فصل باشد. در ایام نوروز به دلیل این که افراد، عمده زمان خود را در خارج از خانه می‌گذرانند و یا در خانه مشغول میهمان‌داری هستند، زمان لازم برای تهیه و شست‌و‌شوی سبزی‌ها را ندارند، بنابراین متاسفانه مصرف سالاد و سبزی در برنامه غذایی روزانه‌شان کاهش می‌یابد، درحالیکه انواع سبزی‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامتی انسان هستند. بنابراین عدم مصرف یا عدم کفایت مقدار مصرف آن در برنامه غذایی روزانه سبب می‌شود که ویتامین‌های ضروری به بدن انسان نرسد، در نتیجه شخص دچار کمبود املاح و ویتامین‌ها می شود که اختلالات فراوانی در پی خواهد داشت. از سوی دیگر سبزی‌ها حاوی مقدار قابل‌توجهی آب هستند و تا حدود زیادی آب مورد نیاز بدن ما را تامین می‌کنند و از بروز کم‌آبی در بدن پیشگیری می‌کنند.

هرچند که میوه‌ها سالم‌ترین خوراکی‌هایی هستند که در ایام عید روی میز پذیرایی چیده‌ می‌شوند، اما زیاده‌روی در مصرف میوه (بیش از ۳ عدد میوه متوسط در روز) نه‌تنها کمکی به سلامتی نمی‌کند بلکه خطر افزایش وزن را بالاتر می‌برد و باعث افزایش قند خون به‌ویژه در افراد دیابتی می‌شود.

ورزش و فعالیت بدنی را جدی بگیرید

به یاد داشته باشید که اگر علاقه دارید از تنقلات معمول ویژه ایام نوروز استفاده کنید، از ورزش و فعالیت فیزیکی برای ایجاد تعادل در انرژی و سوخت و ساز خود بهره ببرید.روزهای عید بهترین فرصت برای رفتن به پارک و مکان‌های تفریحی است. بهتر است این رفتار جایگزین رفتن به رستوران و خرید غذاهای فست فودی گردد. اگر تمایل دارید در روزهای آغازین بهاری از هوای لطیف آن لذت ببرید، بهتر است با تهیه غذایی سالم در منزل مانند ساندویچ گوشت یا مرغ همراه با سالاد،آب‌میوه‌های طبیعی و دوغ  به مکان‌های تفریحی بروید و علاوه بر گذراندن یک روز خوش در کنار خانواده، فعالیت های ساده ای از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری، کوهنوردی، اسکیت و ورزش محبوب “وسطی” ویژه سیزده بدر!داشته باشید.