همه آنچه باید درباره دوچرخه سواری بدانید

m57tjtgmrzhchxb0ql6vسوالات فراوانی درباره تاثیر دوچرخه سواری بر سلامت، کاهش وزن، تشدید یا کاهش دردهای استخوانی به ویژه درد زانو مطرح است. در این مطلب به بخشی از این سوالات پاسخ داده ایم.

ورزش با دوچرخه محبوب بسیاری از افراد به ویژه کودکان و نوجوانان است. بسیاری از ما خاطره­ های خوشی از دوچرخه­ سواری در روزهای گرم تابستان در کوچه­ پس­ کوچه ­های کودکیمان داریم. دوچرخه سواری عمدتا ورزشی هوازی محسوب می­ شود. بنابراین انتظار داریم باعث افزایش عملکرد قلبی عروقی شود. همچنین این ورزش به کنترل وزن کمک می­کند و از تجمع چربی در بدن به ویژه در نواحی مرکزی مثل شکم جلوگیری می ­نماید. البته فراموش نکنید که رژیم غذایی سالم و کافی در کنار هر نوع ورزشی لازم است. انواع دوچرخه ثابت که در باشگاه­ های ورزشی یا در برخی پارک­ ها موجود است، همین فواید را داراست.

چند نکته که در مورد این ورزش به طور شایع مورد سوال است، در ذیل آمده است:

آیا دوچرخه باعث تشدید درد زانو می­ شود؟

معمولا کسانی که از درد زانو رنج می ­برند عضلات قدامی ران (چهارسر) ضعیفی دارند. بهتر است در ابتدا با تمرینات ساده­ تری این عضله را تقویت نمایند و سپس دوچرخه را شروع کنند. در هر حال استفاده از دوچرخه در این افراد بلامانع است اگر ارتفاع آن طوری تنظیم شود که حین رکاب زدن زانو بیش از حد خم نشود (زانو حین رکاب زدن از سطح نشیمنگاه بالاتر نرود) و فرد بر روی زین احساس راحتی داشته باشد. بهتر است در اوایل از دوچرخه­ سواری در سربالایی پرهیز نمایید. در مورد استفاده از دوچرخه ثابت نیز تنطیم ارتفاع مشابه قبل است و در اوایل تمرین بهتر است مقاومت کمتر انتخاب شده سپس به تدریج بر میزان مقاومت افزوده شود.

آیا دوچرخه باعث بزرگ شدن و بد شکل شدن ران می­شود؟  

دوچرخه به تنهایی اگر مدتی طولانی و با مقاومت بالا انجام شود ممکن است مشابه کار با وزنه عضلات قدام ران را کمی برجسته نماید. برای جلوگیری از این حالت شما می­ توانید ورزش هوازی را به صورت متنوع و ترکیبی مثل دویدن، شنا، دوچرخه و… انجام دهید. همچنین اگر حجیم شدن عضلات در قسمت ران را دوست ندارید بهتر است مقاومت دوچرخه را در درجات پایین­ تر تنظیم نمایید. در هر حال این میزان رشد عضلات اندک بوده، بسیاری از افراد از نظر ظاهری آن را دوست دارند.

آیا دوچرخه سواری برای ورزش کودکان انتخاب مناسبی است؟

کودکان خود را از اوایل زندگی تشویق به فعالیت هر چه بیشتر نمایید تا خطر بسیاری از بیماری­ ها را در بزرگسالی کاهش دهید. دوچرخه یکی از ورزش­های مناسب این گروه­های سنی است که علاوه بر فواید ذکر شده در بالا به تقویت تعادل و رشد مهارت­ های حرکتی کودکان نیز کمک می­ کند.