ورزشکاران اسید آمینه بخورند؟

imagesاگر به باشگاه ­های ورزشی یا فروشگاه­ های مکمل سر زده باشید، حتما با این مکمل ورزشی آشنا شده­ اید. اسیدهای آمینه شاخه ­دار شامل لوسین، ایزولوسین و والین است. این اسیدهای آمینه در بدن ساخته نمی­ شوند و باید توسط مواد غذایی به بدن برسند.

کسانی که رژیم گیاه­خواری دارند در معرض کمبود پروتیین مورد نیاز بدن بخصوص این دسته از اسیدهای آمینه هستند. ورزش قدرتی جهت افزایش ساخت و ترمیم فیبرهای عضلانی نیاز به این مواد را بالا می ­برد. در ورزش­ های استقامتی مثل دویدن طولانی مدت و دوچرخه سواری هم تاثیر لوسین در افزایش عملکرد شناخته شده است. البته منظور این نیست که این اسیدهای آمینه حتما باید توسط مکمل تامین شوند. یک رژیم غذایی مناسب شامل پروتیین ­های حیوانی می­ تواند تامین کننده این اسیدهای آمینه باشد. شیر یکی از منابع بسیار خوب اسیدهای آمینه بخصوص لوسین است. شواهد علمی اخیر نشان داده است که عملکرد ورزشی در ارتفاعات و همچنین آب و هوای گرم نیز با دریافت مناسب این اسیدهای آمینه بهبود می ­یابد. در هر حال مصرف بیش از حد این مکمل تاثیر اضافه ­ای نخواهد داشت و در صورت دریافت بیشتر به عنوان سوخت حین ورزش مصرف خواهد شد.