ورزش تنها کالری سوزی و چربی سوزی نیست!

ورزش تنها کالری سوزی و چربی سوزی نیست!آیا شما هم تجربه کرده ­اید که چندین کیلومتر بر تردمیل بدوید و عرق بریزید اما کالریی که دستگاه نشان می­دهد ناامیدتان ­کند؟ گاهی کالری سوزانده شده حین ورزش معادل مصرف یک یا دو لیوان نوشابه است. پس این همه تلاش چه فایده­ای دارد؟

  • زمانی­ که شما ورزش می­کنید تا چندین ساعت متابولیسم بدنتان بالا می­ماند. بسیاری از کسانی­ که تحت رژیم­ های نادرست و کم کالری قرار گرفته ­اند، سوخت و ساز بدنشان پایین می­آید و ورزش یکی از راهکارهای بسیار مؤثر برای درمان این مشکل است.
  • زمانی­که ورزش می­ کنید بخصوص اگر ورزش در صبح انجام شود هورمون­ های اشتها تنظیم می­شوند و در طی روز کنترل بیشتری بر مصرف مواد غذایی خود دارید. ورزش در طی زمان اشتهای شما را تنظیم می­کند و به­ تدریج پرخوری­ های شما کاهش می­یابد. علاوه بر این فعالیت فیزیکی منظم استرس را کاهش می­دهد، در نتیجه پرخوری­ های عصبی را کم می­کند.
  • فعالیت فیزیکی منظم قند خون شما را تنظیم می­کند، در نتیجه نوسانات قند خون در طی روز کم شده و ولع به مصرف مواد غذایی بخصوص کربوهیدرات کاهش می یابد. همچنین ورزش مقاومت به انسولین را هورمون تنظیم کننده قند خون- کاهش می­دهد.
  • ورزش مناسب و منظم اندورفین­ ها را در بدن افزایش می­دهد و در پی آن تحمل شما به درد بیشتر می­شود. به عنوان مثال دردی که قبلاً در زانو احساس می­ کردید و مزاحم فعالیت­ های روزمره شما بود، به تدریج به نظرتان کمتر می­شود. در نتیجه راحت­تر از قبل فعالیت­ های خود را انجام می­دهید و به مرور به شخص فعال­ تری تبدیل خواهید شد. علاوه بر این، ورزش عضلات شما را قویتر می­ کند و فعالیت­ هایی را که قبلاً به نظرتان مشکل بود، براحتی انجام می­دهید.
  • یکی از علل ریزه­ خواری نداشتن سرگرمی در اوقات فراغت است، ورزش به عنوان یک تفریح، شما را در ساعاتی از روز مشغول می­کند و خطر ریزه­ خواری را کم می کند. همچنین خواب شما را بهبود می­ بخشد و احتمال بدخوابی­ های شبانه و مصرف تنقلات را در این ساعات کاهش می­ دهد.

موارد ذکر شده فقط اشاره­ای بود به اثرات ورزش در کاهش وزن… مسلماً فواید سلامتی دیگری نیز از ورزش حاصل می شود، از جمله بهبود وضعیت قلبی ریوی، تنظیم فشارخون، بهبود عملکرد مفاصل و ….

بنابراین فعالیت فیزیکی را بدون توجه به کالری مصرفی ناشی از آن در برنامه روزانه خود قرار دهید.