ورزش هوازی ، سلامت و کاهش وزن سریع

weight loss

  • آیا می­دانید برای زندگی سالم و کاهش وزن سریع چه مقدار فعالیت فیزیکی لازم است؟
  • آیا می­دانید برای کاهش وزن و کاهش چربی بدن چه نوع ورزشی مناسب است؟
  • آیا شما که وزن بسیار بالایی دارید می توانید ورزش کنید؟

ورزش هوازی یکی از پایه­ های اصلی سلامت و کاهش وزن است. ورزش هوازی می­تواند با توجه به انتخاب شما پیاده روی،

دویدن، شنا کردن، طناب زدن، تمرین با پله، تردمیل، دوچرخه ثابت، حرکات موزون، اسکی یا … باشد. انجام امور روزانه از قبیل نظافت منزل، رسیدگی به گل­ها و باغچه، بازی­های پر تحرک با فرزندان یا برف روبی نیز می­تواند یک فعالیت فیزیکی بسیار مفید باشد، اگر شرایطی را که در زیر آمده است، دارا باشد.

فعالیت فیزیکی یا ورزش با شدت متوسط باید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته انجام شود. یعنی حداقل ۳۰ دقیقه در روز و حداقل ۵ روز در هفته که می­تواند به صورت مداوم در یک جلسه روزانه یا به صورت چند جلسه در روز انجام شود اما توجه کنید که هر جلسه کمتر از ۱۰ دقیقه نباشد. اگر برای سلامتی ورزش می­کنید و فرصت کافی برای این زمان را در هفته ندارید، می­توانید با افزایش شدت ورزش، زمان فعالیت ورزشی را کاهش دهید. از طرفی اگر قصد دارید از ورزش جهت کاهش وزن (Weight Loss) در طولانی مدت بهره ببرید باید مدت ورزش خود را به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته یا بالاتر افزایش دهید یعنی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه در روز ورزش با شدت متوسط، ۵ تا ۶ روز در هفته.

اگر تا به­ حال زندگی بی­ تحرکی داشته­ اید به­ خصوص اگر وزنتان بسیار بالاست، بهتر است با دقایق کمتری در روز شروع کنید و به­ تدریج بر مقدار آن اضافه کنید. می­توانید در ابتدا از ورزش­هایی که نیاز به تحمل وزن کمتری دارند، مثل شنا یا دوچرخه ثابت استفاده کنید تا وزن بالای بدن بر مفاصل فشار زیادی وارد نکند.

نکته مهم دیگر که پیشتر ذکر شد، شدت ورزش است. بسیاری از افراد از این مسأله شکایت دارند که مدت­های طولانی، پیاده­ روی یا سایر ورزش­ها را انجام می­دهند اما کاهش وزنی ندارند؛ اگر شدت ورزش خیلی کم باشد تأثیر چندانی بر کم کردن وزن نخواهد داشت از طرفی اگر خیلی سخت و شدید باشد، نمی­توانید برای مدتی مناسب آنرا انجام دهید. شدت ورزش و فعالیت بدنی شما باید به اندازه­ای باشد که احساس کنید ضربان قلب و تنفس شما بالا رفته و نتوانید به راحتی صحبت کنید. اگر در حال پیاده­ روی هستید و برای دوست خود خاطره تعریف می­کنید، شدت پیاده روی شما برای سوزاندن چربی­های بدنتان به حد لازم نرسیده است! برای تعیین شدت یا سختی ورزش می­توانید از شکل زیر کمک بگیرید: (اعداد ۶ تا ۲۰ نمره­ ای است که شما به سختی ورزش یا فعالیت خود می­دهید. درک شما از سختی ورزش با شدت متوسط باید بین اعداد ۱۲ تا ۱۴ قرار بگیرد.)

weight loss 2

  • جهت مشاوره کاهش وزن با ما تماس بگیرید.
  • می توانید اینجا درباره ی کاهش وزن بیشتر بدانید.