ورزش و فعالیت بدنی در ماه رمضان

exercise1در ماه رمضان به ورزش کردن ادامه دهیم؟ چطور ورزش کنیم که دچار ضعف نشویم و از برنامه مان هم عقب نمانیم؟ در ادامه مهترین توصیه ها را در خصوص ورزش در ماه رمضان بخوانید.


اگر شما به علت ضعف، تشنگی و سردرد بیشتر روز را در طی ماه رمضان بی تحرک هستید، می توانید به کمک تغذیه صحیح این عوارض را کاهش دهید و با ورزش کردن در ساعات مناسبتری از روز، سطح فعالیت خود را در حد روزهای عادی سال حفظ نمایید.

ملاحظات حین ورزش در طی ماه رمضان:

از ورزش در محیط های گرم خودداری کنید.

بلافاصله بعد از صرف غذا بخصوص غذای جامد و پرچرب، ورزش نکنید. از زمان سحر تا افطار قند خون به تدریج کاهش می یابد بنابراین اگر قصد دارید در ساعات روزه داری ورزش کنید، به ویژه تمریناتی داشته باشید که مهارت های حرکتی زیادی می طلبد یا حافظه، توجه و تمرکز زیادی لازم دارد، بهتر است این تمرینات را صبح‌ها انجام دهید یا آن را به بعد از افطار موکول کنید.
با اینحال برخی از ورزشکاران ترجیح می دهند جلسات تمرینی خود را نزدیک افطار انجام دهند. در اینصورت بهتر است مدت یا شدت کاهش داده شود تا افت قند خون ایجاد نشود.

در صورت داشتن علائمی از قبیل سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها شدت تمرین خود را کاهش یا حتی جلسه تمرین را قطع کنید. زمان مناسب دیگر برای ورزش کردن دو تا سه ساعت بعد از افطار است. اما توجه کنید که محتوای افطار شما غذای چرب و پرحجم نباشد، بلکه زودهضم و سبک باشد.

مصرف مایعات در طی ورزش اهمیت فراوانی دارد، اگر شما در طی ساعات روزه داری ورزش می کنید بایستی در اولین فرصت، کمبود مایعات بدن خود را جبران نمایید.

تشنگی معیار خوبی برای تشخیص کم آبی نمی باشد. یک راهنمای خوب برای بررسی وضعیت آب بدن، رنگ و حجم ادرار است. رنگ تیره و حجم کم ادرار نشان دهنده کم آبی بدن است.