ورزش یا رژیم؟ کدامیک برای کاهش وزن کم عارضه تر است؟

آیا تحمل شما به رژیم های سخت و کم کالری زیاد است و ترجیح می دهید به جای ورزش کردن و عرق ریختن، گوشه ای بنشینید، به کارهایتان برسید و چیزی نخورید؟ یا برعکس، جزو آن دسته از افراد هستید که دلتان می خواهد هر چه دوست دارید بخورید و لذت ببرید و بعد از آن با ورزش کردن کالری بسوزانید؟ کدام روش درست است و کدامیک عوارض کمتری دارد؟
اگر قرار باشد تنها با محدودیت دریافت کالری وزن کم کنید، ممکن است در روزهای اول نتایج درخشانی کسب کنید اما پس از مدتی اتفاقات ناخوشایندی در بدن شما رخ می دهد. بدن شما تلاش می کند که با کاهش سوخت و ساز، این شرایط را جبران کند. بنابراین هر روز که می گذرد باید رژیم سخت تر و کم کالری تری بگیرید که همان نتیجه قبل را کسب کنید. در نهایت به جایی می رسید که علی رغم رژیم غذایی بسیار سخت تغییری در وزن خود نمی بینید. مشکل دیگر این است که با این روش بافت عضلانی شما کمتر و کمتر می شود و به دنبال آن متابولیسم بدنتان پایین می آید و نهایتا دچار ضعف و خستگی طی کارهای روزمره خواهید شد. رژیم های بسیار کم کالری ممکن است باعث کمبود ویتامین ها و مواد ضروری بدن شما شوند.
اگر جزء دسته دوم هستید، یعنی ورزش را می پسندید احتمالا در حفظ تناسب اندام موفق تر خواهید بود. اما ورزش به تنهایی برای کاهش وزن نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد. یک ساعت پیاده روی شما براحتی با یک لیوان نوشابه یا تنقلاتی دیگر جبران می شود. با اینحال ورزش سوخت و ساز شما را بالا نگه می دارد و در حفظ عضلات بدن کمک می کند. فواید سلامتی دیگری از جمله پیشگیری از بیماری های قلب و عروق دارد و در طی روز به واسطه ترشح برخی هورمون ها حس بهتری در شما ایجاد می کند.
توصیه ما به شما این است که ترکیبی از رژیم غذایی سالم و فعالیت فیزیکی روزانه را کنار هم انتخاب کنید تا با صرف زمان کمتر از فواید هردو روش بهره مند شوید.