وعده های کوچک و مکرر بهتر است یا وعده های حجیم با فواصل طولانی؟

وعده غذایی کوچک یا حجیمهمیشه تأکید بر این داریم که وعده ها و میان وعده های غذایی به صورت مکرر و منظم مصرف شوند اما اخیراً در یک مقاله مروری نتایج بحث برانگیزی گزارش شده است. در این گزارش آمده است که اگر تعداد وعده های غذایی کاهش یابد، می‌تواند در کنترل وزن مؤثر باشد به شرطی که کالری و درشت مغذی های دریافتی به صورت صحیح تنظیم شوند.

اگر قصد دارید وعده های غذایی خود را کاهش دهید یا به علت شغل خود مجبور هستید وعده‌های کمتری در روز مصرف کنید، چند نکته مهم را مد نظر داشته باشید:

  • الگوی منظمی در مصرف غذا داشته باشید تا هورمون های بدن تنظیم شوند.
  • مقدار کالری دریافتی روزانه اهمیت بیشتری از وعده های غذایی دارد. بنابراین اگر کاهش وعده های غذایی برای شما منجر به پرخوری یا ریزه خواری می شود، بهتر است که وعده های کوچک و منظم داشته باشید.
  • ترکیب وعده ها نیز اهمیت دارد. در وعده‌های خود چه به صورت وعده های اصلی و میان وعده جزء پروتیینی مثل شیر، پنیر و گوشت داشته باشید.
  • مایعات به مقدار زیاد استفاده کنید.

در زمینه بهترین زمان مصرف غذا و مهمترین وعده غذایی اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی در مجموع وعده صبحانه اهمیت بیشتری نسبت به ناهار و شام دارد. در مطالعات دیده شده افرادی که به صورت منظم صبحانه می خورند، وزن کمتری دارند. بهتر است که شام به صورت زودهنگام مصرف شود. یکی از اشتباهات شایع در افراد دارای اضافه وزن، حذف صبحانه و مصرف شام حجیم و دیر هنگام است.

نکته مهم دیگر توجه به ریتم طبیعی بدن افراد است. برخی از افراد با وعده های کوچک و مکرر نسبت به کسانی که وعده های با فواصل طولانی دارند، نتیجه بهتری کسب می کنند و برعکس…

اگر قصد دارید وعده های غذایی خود را کاهش دهید، ناشتایی با فواصل ۶ تا ۸ ساعت و یا کمی بیشتر توصیه شده است. شما همچنین می توانید یک تا دو روز در هفته برنامه روزانه ناشتایی طولانی را تجربه کنید.