چرا با افزایش سن وزنم بالا می رود؟

افزایش سن و چاقیهمه شما متوجه شده ­اید هر سال که به سنتان اضافه می­ شود، روند کاهش وزن سخت­ تر و کندتر می شود. با افزایش سن سوخت و ساز کاهش می یابد بنابراین همان غذایی که قبلاً شما را لاغر می کرد حالا باعث افزایش وزنتان می شود. علاوه بر این رسوب چربی ها در اطراف شکم و ران افزایش می یابد و شکل چاقی تغییر می کند.

نکته مهم دیگر روند چربی سوزی است. با افزایش سن برداشت چربی از بافت چربی کاهش می یابد بنابراین وقتی کالری اضافه دریافت می کنید، چربی ها بیشتر ذخیره می شود و برداشت مجدد آن یا خروج آن از بافت چربی کمتر انجام می شود.

با این حال مطالعات نشان داده اند مهمترین عامل در روند افزایش وزن با بالارفتن سن، کاهش تحرک و فعالیت فیزیکی است.

راهکار چیست؟

کاهش کالری دریافتی: متوسط کالری دریافتی خود را هر سال کاهش دهید.

افزایش پروتیین دریافتی: وعده های غذایی خود را هوشمندانه تقسیم کنید. سهم گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات را در رژیم روزانه بیشتر در نظر بگیرید. البته افزایش پروتیین دریافتی در برخی بیماری ها مثل بیماری های مزمن کلیوی مجاز نیست و باید با نظارت متخصص انجام شود.

کاهش حجم و افزایش وعده های غذایی: برخی از افراد بخصوص افراد سالمند، با کاهش اشتها وعده های غذایی خود را کاهش می دهند. کاهش وعده های غذایی روند کاهش متابولیسم و ذخیره شدن چربی ها را تشدید می کند. حجم وعده های غذایی را کاهش و تعداد وعده ها را بیشتر کنید.

افزایش ورزش هوازی: منظور راه رفتن آهسته و تفریحی نیست، برای چربی سوزی آستانه ای لازم است که باید برای هر فردی به صورت جداگانه با تست هوازی تنظیم شود.

اضافه کردن ورزش قدرتی به برنامه تمرینی: افزایش مقدار عضلات بدن برابر است با افزایش متابولیسم؛ ورزش های قدرتی باعث تحریک ساخت عضلات می شوند.

تمرینات موضعی: با این نوع تمرینات می توانید فرم دهی ظاهری بهتری در مناطق دچار سلولیت ایجاد کنید.