چرا با وجود رژیم، وزنم ثابت مانده است؟

diet-mythsوقتی شروع به رژیم گرفتن می‌کنید، در چند هفته اول هرقدر وزنتان بالاتر باشد، سریع‌تر و بیشتر لاغر می‌شوید. چطور چنین چیزی ممکن است؟

 

بدن شما در این مرحله و در نتیجه محدود شدن کالری دریافتی روزانه، از ذخائر کربوهیدرات خود استفاده می‌کند. در نتیجه این فرایند، شما بخشی از آب بدن خود را نیز از دست می‌دهید. به عبارت دیگر بخش مهمی از وزن شما که در چند هفته اول کم می‌شود، ناشی از دفع آب بدن است. سپس نوبت به عضلات و چربی‌ها می‌رسد که کاهش آنها متابولیسم پایه بدن را نیز پایین می‌آورد. بالاخره میزان کالری مصرفی و کالری سوزانده شده در طی روز به تعادل رسیده و اینجاست که وزن شما دیگر پایین نمی‌آید و به اصطلاح روند کاهش وزنتان متوقف می‌شود.

نترسید؛ ثابت ماندن وزن طبیعی است 

ثابت شدن وزن در مرحله‌ای از برنامه کاهش وزن طبیعی است. این مرحله تقریبا برای همه کسانی که از طریق رژیم و ورزش به‌دنبال لاغری هستند اتفاق می‌افتد. با این حال هنوز هم خیلی‌ها از دیدن عدد یا عقربه‌های ترازو که یکی، دو هفته ثابت مانده و تکان نخورده، تا مرز سکته پیش می‌روند!

متابولیسم پایه مقدار انرژی است که بدن شما برای انجام اعمال حیاتی خود به آن نیاز دارید و برای هر ۴۵۰ گرم وزن، چیزی حدود ۱۰ کیلوکالری است. وقتی شما ۷۶ کیلو وزن دارید، تقریبا باید ۱۷۰۰ کالری در روز دریافت کنید تا وزنتان ثابت بماند. پس ۲۰۰ کالری کمتر می‌خورید یا با ورزش کردن ۲۰۰ کالری می‌سوزانید و انرژی مصرفی‌تان را تا ۱۵۰۰ کالری در روز می‌رسانید. طبیعی است که در این مرحله وزن کم کرده و ۶۷ کیلو می‌شوید. در این مرحله اگر همچنان به مصرف ۱۵۰۰ کالری در روز ادامه دهید، وزنتان ثابت می‌شود چون بدن شما با وزن جدید، درست به همین میزان کالری نیاز دارد. احتمالا حالا دارید با خودتان فکر می‌کنید که چگونه غذای مصرفی‌تان را کمتر کنید تا وزنتان دوباره پایین بیاید؟ بهتر است قبل از هر اقدام اشتباهی، این نکته را به خاطر بیاورید که کمتر غذا خوردن به خودی خود یکی از عوامل پایین آمدن متابولیسم پایه بدن است.

مستانه تابش/ ماهنامه تندرستی