چرا بعد از زایمان وزن کم نمی کنم؟

Weight-Loss-After-Pregnancyاگر از خانم‌ها در مورد ۱۰ آرزوی مهم زندگی‌شان سوال کنید احتمالا می‌شنوید که اغلبشان دوست دارند بلافاصله پس از زایمان، فورا به وزن قبل از بارداری برگردند و همه اضافه وزن ناشی از جنین و باقی قضایا را یکدفعه از دست بدهند؛ آرزویی که متاسفانه برآورده نمی‌شود. می پرسید چرا؟ ادامه مطلب را بخوانید.

مصرف بیش از حد غذاهای خوب: تغذیه سالم کلید موفقیت در شیردهی و همین‌طور کاهش وزن پس از بارداری است؛ اما همه غذاهای خوب کالری هم دارند و مصرف بیش از حدشان باعث کند یا متوقف شدن روند کاهش وزن می‌شود.

فعالیت بدنی نادرست: مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند باید خیلی خوش‌شانس باشند که وقت و انرژی کافی برای ورزش کردن پیدا کنند. معمولا به خانم‌هایی که زایمان طبیعی داشته‌اند توصیه می‌شود شش تا ۱۰ هفته برای شروع دوباره ورزش و فعالیت بدنی صبر کنند؛ ولی بهتر است برای بازگشت زودتر به سالن ورزش حتما با پزشکتان مشورت کنید. البته یادتان باشد ورزش شدید و خیلی سریع پس از زایمان می‌تواند عوارض جانبی برای مادر به همراه داشته باشد و در نتیجه منجر به توقف روند کاهش وزن شود.

کم‌آبی: شاید خیلی احساس تشنگی نمی‌کنید؛ اما بهتر است تا می‌توانید در طول روز آب بنوشید. نوشیدن آب هم جلوی دهیدراتاسیون بدن را می‌گیرد و هم مانع از پرخوری، ریزه خواری و ناخنک زدن می‌شود. علاوه بر این مطالعات نشان داده که مصرف آب کافی در طول روز می‌تواند متابولیسم پایه بدن را افزایش داده و باعث سوزاندن کالری بیشتری شود. خیلی از مادرها سوال می‌کنند که آیا ۸ لیوان آب کافی است؟ هیچ دلیل قطعی وجود ندارد، بنابراین بهتر است به جای شمارش تعداد لیوان‌های آبی که در طول روز می‌خورید به رنگ ادرارتان توجه کنید. ادرار باید بی‌رنگ و بدون بو باشد، پس هر وقت احساس کردید که رنگ ادرارتان تیره شده یعنی بدنتان به آب احتیاج دارد.

 * مستانه تابش، ماهنامه همشهری تندرستی آذرماه