چرا حجم عضلانیم زیاد نمی شود؟

muscle1آیا شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که با وجود تمرینات زیاد در باشگاه تغییر چندانی در حجم عضلات خود حس نمی­ کنند؟ آیا آنقدر ناامید شده ­اید که وسوسه شوید از مکمل­ های هورمونی استفاده کنید؟ تابحال از چند نفر شنیده ­اید که بدون هورمون نمی­ توانی عضله بیاوری؟

مهمترین عامل افزایش حجم عضلات برنامه تمرینی مناسب است نه مصرف مکمل­ ها و هورمون­ های مختلف. اگر قصد دارید حجم عضلات خود را زیاد کنید لازم نیست هر روز هفته باشگاه بروید. عضلات برای افزایش حجم نیاز به زمان استراحت دارند. تمرینات روزانه به شرطی جواب می­ دهند که برنامه تمرینی شما اصطلاحا جداسازی شده باشد و برای هر عضله یک دوره استراحت مناسب را حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت در نظر بگیرید. اصل مهم دیگر تکرار تمرینات در یک جلسه است. وقتی قصد دارید استقامت عضلات خود را بالا ببرید تکرار تمرینات بالا مثلا بیش از ۱۵ تکرار توصیه می­ شود اما اگر هدفتان افزایش قدرت است، تکرار کمتر (در حد ۴ تا ۶ تکرار) مناسب است و باید وزنه خود را سنگین­ تر انتخاب کنید. برنامه افزایش حجم عضلات تکراری مابین این دو برنامه دارد و حدود ۸ تا ۱۲ تکرار مناسب است. همچنین بین هر ست تمرینی زمان استراحت مناسبی را در نظر بگیرید. برای افزایش حجم حدود ۲ دقیقه استراحت توصیه می­ شود و اگر تمرینات را پشت سر هم و بدون استراحت انجام دهید، عضله قادر نیست سوخت خود را برای تکرار بعدی بازسازی کند. افزایش شدت تمرینات اصل مهمی است که نباید فراموش کنید. اگر چند هفته است با وزنه ثابتی جلوی بازو می­ زنید، انتظار تغییر چندانی در مقدار عضلات بازوی خود نداشته باشید. برنامه تمرینی خود را به تدریج افزایش دهید تا اثرات آن را در بدن خود مشاهده کنید.

نکته مهم دیگر نوع و شکل بدنی شماست. شاید خیلی از اوقات در باشگاه افراد با حجم بالای عضلانی را با حسرت تماشا کرده باشید. به جز تمرینات اصولی و منظم، نوع فیبرهای عضلانی افراد که به صورت ارثی کسب می ­کنند در شکل­ گیری عضلات موثر است. برخی از افراد استعداد بیشتری در افزایش حجم با ورزش دارند. این مساله ارتباط زیادی با مصرف داروها و هورمون­ ها ندارد و نباید گمان کنید که با مصرف انواع هورمون­ های خوراکی و تزریقی می­ توانید ساختار کلی بدن خود را تغییر دهید.