چرا خسته ام؟

چرا خسته امیکی از علل مهم خستگی عدم فعالیت جسمانی روزانه است. بی تحرکی بتدریج انرژی روزانه شما را کاهش می دهد بطوریکه حتی انجام امور معمول برای شما مشکل می شود.

سایر علل مهم خستگی:

 بی خوابی: بی خوابی یکی از علل اصلی خستگی است که بر سلامت و تمرکز شما تأثیر می‌گذارد. ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه توصیه می شود.

آپنه خواب: بخصوص افراد چاق ممکن است به طور مکرر قطع تنفس در خواب داشته باشند. این افراد خواب ناپیوسته دارند و صبح با خستگی بیدار می شوند.

عدم مصرف انرژی به مقدار کافی: بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند میزان غذای کمتر اما با ترکیب نامناسب مصرف می‌کنند. برنامه ریزی غذایی مناسب داشته باشید. صبح خود را با یک صبحانه پروتئینی آغاز کنید و در طول روز چند میان وعده کوچک برای تأمین انرژی برای خود همراه داشته باشید.

 الگوی غذایی غلط: وقتی که شیرینی‌جات و مواد با قند بالا را مصرف می کنید، این مواد باعث ترشح مقادیر زیادی از انسولین می شوند که به دنبال آن افت قند خون اتفاق می‌افتد و شما احساس خستگی می کنید.

مصرف زیاد کافئین: هرچند که کافئین به صورت موقت باعث افزایش انرژی در شما می شود اما در طولانی مدت مصرف مقادیر زیاد آن خستگی ایجاد می کند.کافئین را به صورت محدود مصرف کنید و قبل از ورزش و فعالیت های سنگین از آن کمک بگیرید.

کم آبی بدن: روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب و مایعات بنوشید. نیاز به آب با ورزش و همچنین در آب و هوای گرم افزایش می یابد.

برخی بیماری ها: یکی از علل مهم خستگی کم خونی است. سایر علائم کم خونی به جز خستگی زودرس، ممکن است مواردی مثل کمبود تنفس در فعالیت، تحریک‌پذیری و عصبانیت باشد. یکی دیگر از علل خستگی خلق افسرده است. کم کاری تیروئید، دیابت، عفونت و التهاب، بیماری قلبی و ریوی مزمن از سایر علل است.

فیبرومیالژیا: فیبرومیالژیا یک بیماری نسبتاً شایع است که با دردهای پراکنده و طولانی در بدن همراه است. سایر علائم از قبیل اختلالات گوارشی، بی خوابی، افسردگی و … در افراد مبتلا دیده می شود.

چطور خستگی را برطرف کنیم؟