چرا وزنم کم نمی شود؟ ۱۰ عامل ثابت ماندن وزن

how-to-lose-weightهرچند فرایند ثابت شدن وزن در در میانه راه کاهش وزن، یک اتفاق طبیعی است؛ اما عادت‌های غلطی وجود دارد که این مرحله را جلو می‌اندازد یا طولانی‌تر می‌کند و حتی ممکن است باعث شکست کامل برنامه کاهش وزن شود.

 

کم‌خوابی یا بی‌خوابی: بر اساس نظرسنجی‌های انجام گرفته توسط موسسه گالوپ، ۴۰ درصد از آدم ها کمتر از ۷ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند و این مساله افزایش هورمون کورتیزول، قندخون و انسولین را به دنبال دارد. کمبود خواب باعث مقاومت به انسولین می‌شود و در نتیجه شما چربی بیشتری در بدنتان ذخیره خواهید کرد.

ورزش شدید به عنوان بهانه‌ای برای پرخوری: اینکه شما ۷۰۰ کیلوکالری انرژی در باشگاه یا روی تردمیل خانگی می‌سوزانید، اصلا معنی‌اش این نیست که آزادید هر چه دوست دارید بخورید. علاوه بر این زیاد خوردن با این پیش زمینه ذهنی که بعدا می‌شود این کالری‌ها را در باشگاه سوزاند، کاملا اشتباه است.

غذاخوردن در فاصله‌های زمانی بسیار کوتاه: درست است که اغلب متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند برای کاهش وزن بهتر حجم هر وعده‌تان را کم کرده و در عوض تعداد وعده‌ها را بالا ببرید؛ اما معنی‌اش این نیست که می‌توانید هر نیم یا یک ساعت یکبار یک میان وعده کوچک بخورید. یادتان باشد این روش نه تنها کمکی به لاغری نمی‌کند بلکه باعث بالا ماندن سطح انسولین خون می‌شود و در نتیجه بدنتان در طی شبانه‌روز چربی کمتری می‌سوزاند.

خوردن بیش از حد شکر: بله، ممکن است که شما علی‌رغم داشتن رژیم کاهش وزن بیش از حد شکر بخورید بدون اینکه حتی روحتان هم خبر داشته باشد. منظورمان از شکر فقط همین شکر معمولی نیست که در چای می‌ریزید، بلکه اغلب نوشیدنی‌ها، آبمیوه‌های صنعتی، دسرها و… نیز مقداری شکر دارند. در ضمن فکر نکنید فروکتوز که در برخی خوراکی‌ها وجود دارد سالمتر و رژیمی‌تر از گلوکز است؛ چون اتفاقا فروکتوز مستقیما جذب و به چربی تبدیل می‌شود. علاوه براین خوردن فروکتوز، میل شما را به شیرینی بیشتر کرده و سیری را به تاخیر می‌اندازد.

استرس بیش از حد: مطالعات جدید نشان می‌دهد که زنانی که دچار استرس طولانی‌مدت هستند، سالانه چیزی حدود ۶ کیلوگرم چاقتر می‌شوند. استرس باعث می‌شود که سطح هورمون کورتیزول در بدن بالا برود. این هورمون سطح هورمون سروتونین در بدن را کاهش داده و میل شما را به شیرینی بیشتر می کند. پس طبیعی است که وقتی رژیم دارید؛ اما نتوانستید استرستان را کنترل کنید، روند کاهش وزنتان هم متوقف می‌شود.

best-way-to-lose-weight

کمبود ویتامین Dویتامین D از جمله مهمترین ویتامین‌های موردنیاز بدن است که بدون آن نمی‌توانید چربی زیادی بسوزانید.

دیر غذا خوردن به ویژه در وعده شام: درست است که حجم غذایتان را کم کردید؛ اما اگر خیلی دیر غذا بخورید، فرایند طبیعی چربی سوزی در بدن مختل می‌شود.

اختلالات هورمون تیروئید: خیلی از افرادی که چاق هستند، دلشان می‌خواهد گناه اضافه وزنشان را گردن تیروئید بیندازند و خیلی از کسانی هم که در طول رژیم، به بن‌بست می‌خورند و وزنشان کم نمی‌شود، فکر می‌کنند تیروئیدشان کم کار شده است. البته این موضوع در مورد همه آدم‌های چاق صدق نمی‌کند؛ اما به هر حال نباید اختلالات غده تیروئید را نادیده گرفت. کم‌کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم و کند یا متوقف شدن کاهش وزن، علی‌رغم رژیم و ورزش می‌شود. با این حال تشخیص کم‌کاری تنها بر عهده پزشک معالج است.

کم‌آبی بدن: لابد شما هم شنیده‌اید که خوردن آب چقدر برای وزن کم کردن مفید و موثر است. خوردن آب، اشتها را مهار می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد. البته همه‌اش همین نیست: کم آبی باعث می شود که کلیه‌ها و کبد متحمل بار اضافی شده و در نتیجه بدن به جای سوزاندن چربی، تمایل بیشتری پیدا می‌کند که مولکول‌های چربی را حفظ و ذخیره کند.

عادت ماهانه در خانم‌ها: در طی این دوران شما بخشی از خون بدن و همراه با آن مولکول‌های گرانبهای آهن را از دست می‌دهید. آهن مسئول رساندن اکسیژن به ماهیچه‌ها یا همان بافت فعال و متابولیک بدن است. کم‌خونی فقر آهن یا از دست دادن خون در طی عادت ماهانه باعث می‌شود که در طی فعالیت ماهیچه‌ها اکسیژن کمتری دریافت کنند و انرژی کمتری بسوزانند. پس طبیعی است که در این دوران متابولیسم بدنتان تا حدی افت کرده و روند کاهش وزن متوقف شود. البته این موضوع کاملا قابل پیشگیری و درمان است و نیاز به نگرانی زیادی ندارد.

مستانه تابش/منبع: همشهری تندرستی