چقدر راه بروم؟

چقدر راه برویمتابحال نام گام شمار به گوشتان خورده است؟ دستگاهی که می­ توانید به صورت مجزا خریداری کنید و به بدن خود مثلا کمربند یا مچ دست وصل کنید یا نرم افزار آن را در موبایلتان نصب کنید. اگر تابحال از این وسیله استفاده نکرده­ اید توصیه می­ کنیم همین هفته یکی از انواع آن را تهیه کنید.

وقتی از مقدار فعالیت بدنی خود اطلاع زیادی ندارید، نمی­ توانید برنامه منظمی در جهت حفظ آن یا افزایش داشته باشید. هدفتان سلامتی باشد یا کاهش وزن، اطلاع از میزان تحرکتان به شما کمک می­ کند در روزهای متوالی خود را ارزیابی کنید.

گام شمار تعداد گام­ هایی را که در طی روز طی می­ کنید به صورت عدد گزارش می­ کند. دیدن تعداد گام ­ها در روز از نظر ذهنی آگاهی بیشتری از تحرکتان را در شما ایجاد می­ کند و تشویقتان می­ کند که در روزهای آتی سعی کنید رکورد خود را حفظ کنید یا حتی  افزایش دهید. اگر کمتر از ۵۰۰۰ قدم در طی روز طی می­ کنید کارنامه درخشانی ندارید. ممکن است ۵۰۰۰ قدم در نگاه اول عدد بزرگ و غیر قابل دستیابی به نظر برسد. اما گام شمار هر نوع گامی را می­ شمارد پس اگر تعداد گام­ هایتان به سمت آشپزخانه و یخچال، جابجایی ­های کوچک در اتاق کار و …را حساب کنید این عدد چندان بزرگ نیست. افرادی که بیش از ۷۵۰۰ گام در روز طی می­ کنند از نظر فیزیکی فعال محسوب می ­شوند و از فواید سلامتی بیشتری از جمله کاهش وزن برخوردار خواهند بود. البته فراموش نکنید هر نوع فعالیتی بهتر از بی تحرکی است بنابراین اگر عدد گام شمارتان  امروز تنها ۱۰ قدم بیشتر از دیروز نشان می ­دهد، شما به سلامتی نزدیکتر شده ­اید. شواهد علمی نشان داده است بهترین حالت هدف گذاری برای رسیدن به بیش از ۱۰۰۰۰ قدم در روز است.

اگر این وسیله را در دسترس ندارید یا نمی ­توانید برنامه آن را در گوشی خود نصب کنید، نگران نباشید. کافی است متوسط تعداد قدم­ هایتان را در یک دقیقه بشمارید و تعداد دقایقی را که پیاده روی داشته­ اید یا فعال بوده­ اید در آن ضرب کنید. مثلا اگر به طور متوسط با سرعت ۱۲۰ گام در دقیقه پیاده­ روی می­ کنید و ۴۰ دقیقه این کار را ادامه دهید، به طور تقریبی ۵۰۰۰ گام خواهد شد. البته اگر این کار هم برایتان مشکل است به طور متوسط ۳۰ دقیقه پیاده­ روی تند در فعالیت­ های روزانه خود بگنجانید. وقتی این پیاده ­روی به فعالیت­ های معمول شما اضافه شود تحرک مناسب و قابل قبولی خواهد شد. پس همین حالا بلند شوید و چند گام اول را شروع کنید.