چه ورزشی برای من بهتر است؟

play-sportsبسیاری از افراد ورزش را شروع می کنند اما نوع ورزشی را که انتخاب می کنند، مناسب هدفی که در نظر دارند نیست. قبل از ثبت نام در باشگاه یا شروع برنامه ورزشی با افراد صاحب نظر مشورت کنید.

اگر قصد کاهش وزن یا کاهش درصد چربی بدن را دارید، ورزش های هوازی از قبیل پیاده روی سریع، دویدن، شنا و کوهنوردی در اولویت هستند. در صورتیکه مشکلات عضلانی اسکلتی مثل درد کمر و زانو دارید، برخی تمرینات برای شما مناسب نیستند، به عنوان مثال تردمیل با شیب ممکن است علایم شما را تشدید کند. برخی از مربیان ورزش های قدرتی یا تمرینات با وزنه را در برنامه کاهش وزن می گنجانند. هرچند که در اینحالت اولویت اول انواع ورزش های هوازی هستند اما اگر ورزش های با وزنه را انتخاب میکنید، بهتر است تکرار بالا مثلا ۱۵ تکرار یا بیشتر را در هر ست در نظر بگیرید.

در صورتیکه قصد افزایش حجم عضلات را دارید برنامه های ورزشی با وزنه یا کش ورزشی مناسبند. البته همانطور که در بالا ذکر شد،‌ تعداد تکرارها یا ست های ورزشی و استراحت بین حرکات هم مهم هستند. به منظور افزایش قدرت و حجم عضلات بهتر است تعداد تکرارها در هر ست کمتر باشد و وزنه ای که انتخاب می کنید، سنگین تر باشد. به عنوان مثال ۳ ست با ۸ تا ۱۲ تکرار حرکت جلو بازو برای افزایش حجم عضله دوسر مناسب است. در این حالت استراحت بین هر ست باید طولانی تر باشد.

به منظور افزایش انعطاف پذیری، تمرینات کششی یا ورزش هایی مثل یوگا را انتخاب کنید.

قبل از شروع ورزش بخصوص ورزش های باشدت بالا بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا بررسی های لازم را از نظر آمادگی بدنی شما و وضعیت قلب و ریه انجام دهد.