کافئین و چربی سوزی

caffeine-coffeeبین مکمل‌های موجود در بازار برای کاهش وزن کافئین تنها مکملی است که لول اویدنس A دارد. اگر کافئین با دوز ۵ تجویز شود روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد، اما با این دوز ثری بر چربی‌سوزی ندارد. برای افزایش اسیدهای چرب آزاد در خون و دسترسی عضلات به تری گلیسرید لازم است که دوزهای بالاتر از ۵ میلی گرم (۶ تا ۱۳ میلی‌گرم) تجویز شود.

اثر کافئین از ده تا ۲۰ دقیقه بعد از مصرف شروع می‌شود و حدود یک ساعت و نیم بعد به اوج می‌رسد. بنابراین در ورزش‌های استقامتی که بیش از یک ساعت طول بکشد، می‌توانیم کافئین را از یک ساعت قبل برای ورزشکاران تجویز کنیم.

اثر کافئین بر افراد مختلف متفاوت است؛ روی بعضی‌ها خوب پاسخ می‌دهد و روی بعضی‌ها خیر. در ضمن اثر کافئین روی افراد مختلف به این مساله بستگی دارد که چقدر به آن عادت کرده‌اند، چقدر استرس دارند و…

 دوز یک تا سه میلی گرم کافئین عملکرد مغزی و ذهنی را بالا می برد. افرادی که معمولا برای کاهش وزن مراجعه می‌کنند تمایلی به ورزش کردن ندارد، بنابراین با تجویز کافئین می‌شود درک سختی کار را کمتر کرد تا فرد راحت‌تر بتواند ورزش کند.